Deze loonsverhogingen komen eraan in de sector Bouwen & Wonen

Door Redactie 6 juni 2023

In sommige cao's in de sector Bouwen & Wonen zijn loonsverhogingen afgesproken die er binnenkort aankomen. Misschien geldt dit ook voor jou?

Elke procent telt

Bij een loonsverhoging van 2% krijg je met een netto salaris van € 2000,- al zo’n € 40,- per maand erbij. Dat is per jaar toch bijna € 500,-.

Lidmaatschap loont

Wist je dat je dankzij de cao-verhogingen je lidmaatschap van de vakbond er ruim uit haalt? Lidmaatschap én de bereidheid om je te laten horen wanneer het nodig is leveren dus wat op! Bovendien is in veel cao’s afgesproken dat je eens per jaar een deel van je contributie terug kunt vragen.

Loonsverhoging per cao

Bekijk hier of in jouw cao een verhoging is afgesproken en als ja, hoeveel dat is.

Afbouw: per 1 januari kwam er 1,5% bij plus €50/maand structureel. Wat nog komt per 1 juli aanstaande: €45,- per maand erbij.

Bouw & infra: per 1 januari kreeg je 2,5% en per 1 juli 2023 krijg je nogmaals 2,5% per maand erbij.

Schilders: voor de schilders spraken we in verband met de inflatie een automatische prijscompensatie af. Dat was per 1 januari 2023 10,3% structureel erbij.

Mebin & Sagrex: je kreeg er per 1 januari 2023 7% bij, plus eenmalig € 250,- bruto op fulltime basis.

Betonpomp en Mortel: per 1 januari 2023 kreeg je een loonsverhoging van 5,5 % (vergoedingen -art 31 en art 33 van de cao- stegen toen ook met 5,5%). Ook kreeg je een eenmalige uitkering van €250,- die werd uitbetaald met jouw loon van januari 2023. Deze maand, in juni dus, starten we met de onderhandelingen over een nieuwe cao.

Bruil: per 1 januari ontving je een loonsverhoging van 3%. We starten in juni met de onderhandelingen over een nieuwe cao.

Bikudak: per afgelopen 1 januari kreeg je een loonsverhoging van 3% (deze verhoging zou eigenlijk ingaan per 1 april 2023, maar is na overleg met de werkgevers, naar voren gehaald). Per 1 oktober 2023 krijg je een extra verhoging van 2%.

Hibin: een eenmalige uitkering van € 350 bruto. Let op: heb je per 1-1-2023 géén loonsverhoging gekregen, dan heb je recht op een eenmalige uitkering van  € 1100 bruto.
En per 1 juli 2023 krijg je 6% + €75 erbij. (Let op: heb je per 1-1-2023 al een loonsverhoging ontvangen, dan wordt dit hiermee verrekend). Deze loonstijging kwam tot stand dankzij actievoerende FNV-leden.

Houthandel: 1,3% loonsverhoging per 1 januari 2023.

HVI: Je kreeg per 1 januari 2023 € 50,- bruto én 1,25% erbij. Deze verhoging zou eigenlijk ingaan per 1 juni 2023, maar na gesprekken met de werkgevers is dit naar voren gehaald.

Tentoonstellingsbedrijven: per 1 januari kreeg je er € 100,- bruto per maand bij (voor alle lonen in het loongebouw, inclusief de uitloopperiodieken). En binnenkort, per 1 juli 2023 krijg je er 2% bij.

Timmerindustrie: Dit kreeg je al per 1 januari: volwassen werknemers vanaf 21 jaar een verhoging van € 85,- bruto per maand (op fulltime basis). Jongeren en de BBL-leerlingen een loonsverhoging van 3%. Verder krijgt iedereen 2 keer een extra aanvullend eenmalig brutobedrag van € 350,-. De eerste keer heb je al gehad, dat was per 1 juni en de tweede ontvang je op 1 oktober 2023.

Chep: vanaf volgende maand, per 1 juli 2023 krijg je er 2,25% + € 50 bruto per maand bij. Wij vroegen afgelopen januari om een extra aanvulling op de cao vanwege de inflatie, maar dat wilde Chep niet. Chep Benelux heeft wel zelf iets gedaan voor meerdere bedrijven in Europa: een bonus van € 1.000 bruto.

Meubelindustrie en interieurbouw: een verhoging van 3,25% per 1 januari 2023.

Architecten: 4% erbij per 1 januari 2023. Op dit moment zijn de onderhandelingen over een nieuwe cao bezig.

Woondiensten: 2,4% loonsverhoging per 1 januari 2023. En op 12 juni starten we met de onderhandelingen over de nieuwe cao.

Parket: per afgelopen 1 april kreeg je er al € 50,- bruto bij en vanaf 1 juli 2023 komt daar 3% per maand bij.

Let op: Controleer op je loonstroken of de loonsverhogingen goed zijn verwerkt in je salaris. Kijk ook meteen -als dat van toepassing is- of een verhoging van eerder dit jaar met terugwerkende kracht is verrekend in je salaris.

Kwestie van fatsoen

Rond kunnen komen van je werk en krijgen wat je verdient. Het is niet meer dan fatsoenlijk. FNV’ers staan op voor een socialer Nederland. Voor meer zekerheid, veiligheid en waardering. Vertel je collega’s hierover en maak ze lid, hoe meer mensen lid zijn dan de vakbond hoe meer er bereikt kan worden voor jou en je collega’s.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.