Periodiek overleg Groothandel Bloemen en Planten

Zorgen om koopkrachtverslechteringen

Door Redactie 12 april 2022

Op 28 maart hebben wij een periodiek overleg gehad met de VGB. De sterk oplopende inflatie en handelsbeperkingen door de oorlog in Oekraïne, zorgen ervoor dat de sector weer voor nieuwe uitdagingen staat. Ook voor jullie is dit een moeilijke tijd door enorm stijgende prijzen voor energie, brandstof en voeding.

Zorgen om koopkrachtverslechteringen

Reiskostenvergoeding niet meer dekkend

De huidige reiskostenvergoeding zijn niet meer kostendekkend waardoor je meer geld kwijt bent om op het werk te komen. Binnenkort gaan we met werkgevers op zoek naar oplossing om de effecten van de inflatie zoveel mogelijk voor jullie te beperken.

Koopkracht daalt door oplopende inflatie

Helaas loopt de inflatie harder op dan verwacht, mede door de stijgende energie- en brandstofprijzen. Dat betekent dat op basis van de huidige cao-afspraken de koopkracht verder daalt. Wij als FNV hebben het kabinet opgeroepen om de koopkracht te repareren en het minimumloon te verhogen naar € 14,- per uur. Wij houden jullie hiervan op de hoogte.

Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) van de cao

Inmiddels is de cao tekst op onze website gepubliceerd. Helaas is de representativiteit van de VGB (Vereniging Groothandel Bloemen en Planten) nog steeds niet op orde. We hebben tijdens het periodiek afgesproken extra onderzoek te doen naar de problemen rond de representativiteit. Dit is noodzakelijk om de verplichtstelling van de Pensioenregeling in de toekomst te behouden.

De cao in hoofdlijnen

• Looptijd: tweejarige cao van 1 juli 2021 t/m 30 juni 2023.
  • Loonsverhoging van 2% per 1 maart 2022.
  • Loonsverhoging van 2% per 1 maart 2023.
  • Tegemoetkoming in de reiskosten woon-werkverkeer van € 0,05 per km met maximum van 30 km enkele reis (dus maximaal 60 km vergoeding heen en terug).
  • Aanpassen van 80/90/100-regeling naar 7 jaar i.p.v. 6 jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd.
  • De mogelijkheid om vanaf 45 jaar gebruik te maken van verlofsparen zonder vervaltermijn mits het wettelijke verlof is opgenomen.

Reparatie van de WW via PAWW

In de vorige cao hebben wij een protocol afspraak gemaakt om de versoberingen van de WW (van 36 naar 24 maanden) inclusief de WW opbouw te repareren met een aansluiting bij PAWW. Helaas was het niet eerder mogelijk mede door de representativiteit. Dit is nu geen belemmering meer en afgesproken is om zo snel mogelijk aan te sluiten bij PAWW.  De medewerkers in deze sector zullen dan een bruto bijdrage betalen voor de aanvulling van de WW. Dat is voor 2022 vastgesteld op 0.2% van het brutosalaris. Het is altijd belangrijk om je te verzekeren voor onverwachte situaties, waaronder het verlies van je baan door bijvoorbeeld een reorganisatie.

Nieuw functiehandboek Groothandel Bloemen en Planten

Op donderdag 7 april is het nieuwe functie handboek Groothandel Bloemen Planten gepresenteerd. Het oude functie handboek dateerde nog uit 2002 en was sterk verouderd. Wij hebben samen met de functiewaarderingsdeskundigen van FNV en CNV Vakmensen, werkgevers en werknemers nauw samengewerkt om dit tot stand te laten komen. Het functiehandboek is een hulpmiddel bij het indelen van functies in functiegroepen. Het gaat dus niet om het persoonlijk functioneren van medewerkers, maar om de inhoud van de functie. Omdat de functiegroepen corresponderen met de eveneens in de cao opgenomen salarisschalen, betekent indeling van een functie in een functiegroep (functiewaardering) tevens indeling in een bepaalde salarisschaal (beloning).

Meer weten?

Meer informatie over cao Groothandel Bloemen en Planten