Inspirerende verhalen van Diamantwerkers

Door Redactie 03 oktober 2019

In november is het 125 jaar geleden dat de Algemene Nederlandse Diamantbewerkersbond (ANDB) werd opgericht, een voorloper van de FNV. Een mooie aanleiding om de bond, de inspirerende idealen en dadendrang onder de aandacht te brengen door middel van een aantal activiteiten.

diamantwerkers

Van eind november tot eind december vertellen we de verhalen van spraakmakende diamantbewerkers. Want 125 jaar vakbond moet gevierd worden.

125 jaar geleden hebben diamantbewerkers de eerste ‘moderne’ vakbond opgericht: de Algemene Nederlandse Diamantbewerkers Bond (ANDB). Het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis organiseert een aantal bijzondere activiteiten om dit te vieren.

Het IISG werkt daarbij samen oa de FNV.

Kom je ook?

Van eind november tot eind december is er een aantal donderdag-, zaterdagavonden en zondagmiddagen, waarop zogeheten ‘storytellers’ (verhalenvertellers) het verhaal vertellen van vijf spraakmakende leden van de ANDB, zoals Henri Polak en Jan van Zutphen. Dat gebeurt in De Burcht, het voormalige bondskantoor van de ANDB aan de Henri Polaklaan in Amsterdam.

Actieve leden van de FNV zijn van harte welkom om aanwezig te zijn bij deze activiteiten. Als je de storytelling wilt bijwonen kan je je daarvoor opgeven via Ledenvoordeel FNV. Het bijwonen van de storytelling is ook één van de tijdelijke voordelen. Via de website van FNV Voordeel wordt je doorgeleid naar de aanmeldpagina: via ledenvoordeelfnv.nl naar eventbrite.com.

Thema-avonden

Er zijn enkele vrijdagavonden waarop, naast een van de storytellers, ook een inhoudelijk thema zoals precaire arbeid en gelijke beloning voor mannen en vrouwen aan de orde komt. Ook daarover lees je meer in de volgende Kader Nieuwsbrief.

De verkoop van kaarten daarvoor moet nog starten. Heb je belangstelling? Dan kan je je alvast melden bij Susan Leclercq van het IISG.