Samenwerkingsverbanden op IMVO

FNV werkt in meerdere samenwerkingsverbanden aan eerlijk ondernemen.

MVO Platform

FNV is actief lid van het MVO Platform. Het MVO Platform is een netwerk van Nederlandse maatschappelijke organisaties en vakbonden actief op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het Platform voert lobby voor onder meer ketenverantwoordelijkheid, meer regels voor ondernemingen en duurzaam inkoopbeleid van de overheid.

Eerlijke Geldwijzer

De Eerlijke Geldwijzer is een samenwerkingsverband van  Amnesty International, FNV, Milieudefensie, Oxfam Novib, PAX en World Animal Protection.

De Eerlijke Bankwijzer vergelijkt de tien belangrijkste aanbieders van particuliere betaal- en spaarrekeningen op de Nederlandse markt op een aantal duurzaamheidsthema’s, zoals milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. De Eerlijke Verzekeringswijzer doet hetzelfde met de tien belangrijkste aanbieders van levensverzekeringen. Zo willen we bereiken dat banken en verzekeraars hun invloed gebruiken om bedrijven en overheden te laten verduurzamen.

Fair Wear Foundation

FNV is vanaf de oprichting actief deelnemer aan de Fair Wear Foundation. Via de Fair Wear Foundation laten kledingmerken hun fabrieken controleren en worden verbeterplannen gemaakt. Mondiaal FNV vormt met de Fair Wear Foundation, CNV Internationaal en het ministerie van Buitenlandse Zaken het Strategisch Partnerschap voor Transformatie van de Kledingketen.

Loonwijzer

De Stichting Loonwijzer werkt aan een meer transparante arbeidsmarkt voor werknemers en werkgevers. De Loonwijzer verzamelt, vergelijkt en analyseert arbeidsmarktinformatie wereldwijd. Mondiaal FNV steunt de Loonwijzer.