Oliegigant Chevron ontwijkt nog steeds belasting

Loopt daarnaast weg voor verantwoordelijkheid

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 20 december 2023

Oliegigant Chevron ontwijkt nog altijd belasting en pompt miljarden euro’s weg via Nederlandse brievenbusfirma’s. In 2018 meldde FNV dit, met een aantal internationale vakbondskoepels, bij het Nationaal Contactpunt (NCP) van de OESO in Den Haag.

Het NCP deed Chevron een heel aantal aanbevelingen om de bedrijfsvoering op deze punten in lijn te brengen met de richtlijnen van de OESO voor verantwoord ondernemen. Nu blijkt dat Chevron geen van deze aanbevelingen heeft opgevolgd, tot grote verbijstering van FNV.

‘Ook multinationals zoals dit gigantische oliebedrijf moeten gewoon belasting betalen’, stelt Petra Bolster, internationaal secretaris en dagelijks bestuurslid van FNV. ‘Het Nationaal Contactpunt van de OESO laat duidelijk zien dat Chevron hiermee niet op een verantwoorde manier onderneemt. Het loopt dus weg voor zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid, terwijl de aandeelhouders vrolijk hun zakken blijven vullen. Het wordt tijd dat Nederland een eerlijke bijdrage eist van grote multinationals én aandeelhouders. Dus maak een einde aan belastingontwijking via brievenbusfirma’s en kies voor een eerlijk belastingstelsel.’

Ontbrekende jaarverslagen

Het NCP heeft als doel om maatschappelijk verantwoord ondernemen te bevorderen, zoals afgesproken in richtlijnen van de OESO die ook Nederland onderschrijft. Het NCP onderschrijft in zijn eindverklaring dat het er alle schijn van heeft dat de 14 bedrijven van Chevron uitsluitend opereren als brievenbusfirma’s. Het NCP concludeert dat Chevron op het punt van openbaarmaking de OESO-richtlijnen schendt: zo zijn er van de brievenbusfirma’s geen jaarverslagen te vinden. Na 1,5 jaar traineren weigerde Chevron bovendien om nog langer mee te werken aan het onderzoek van het NCP. Dit is op zichzelf een volgende schending van de OESO-richtlijnen, waarin van bedrijven wordt verwacht dat zij meewerken aan herstelmaatregelen.

Internationaal beleid

De klacht is in oktober 2018 ingediend door de FNV, de internationale transportbond ITF en de internationale vakbondskoepel voor publieke diensten PSI, met steun van Friends of the Earth International, de internationale milieukoepel waar ook Milieudefensie bij hoort. De OESO is een samenwerkingsverband van 38 overwegend welvarende landen die hun sociaal en economisch beleid coördineren en internationaal beleid proberen af te stemmen.