Nepalezen werkzaam in EU bouwen schulden op en werken onder slechte omstandigheden

Door Redactie 31 maart 2021

De omstandigheden waaronder arbeidsmigranten vanuit Zuid-Azië naar Europa migreren zijn zorgelijk en moeten beter. Om de dynamiek erachter te begrijpen en kennis hierover te delen, deden we onderzoek en brachten we een internationaal gezelschap van wetenschappers, vakbonden, politici en ngo’s bij elkaar. Een interessant inkijkje in de wereld van de arbeidsmigranten.

Foto: ANP/AP/Niranjan Shrestha

Arbeidsmigranten uit Zuid-Azië komen niet alleen in Qatar terecht maar in toenemende mate ook in Europa. Waar eerder migratie naar het Midden-Oosten of Zuidoost-Azië plaatsvond, wordt Europa steeds aantrekkelijker voor bijvoorbeeld Nepalezen door hogere lonen en aantrekkelijkere werkomstandigheden in EU-landen. Migratiegrenzen blijven continue verschuiven.

Onderzoek

Op initiatief van Mondiaal FNV is (veld)onderzoek uitgevoerd door IISG. Het onderzoek geeft inzicht in de werving, werkgelegenheid en levensomstandigheden van tijdelijke migranten uit Zuid-Azië die in de EU werken.

Als (Mondiaal) FNV vinden we het belangrijk om de dynamiek erachter te begrijpen en kennis hierover te delen met een internationaal gezelschap van wetenschappers, vakbonden, politici en ngo’s.

Met als doel: betere omstandigheden voor deze arbeidsmigranten.

Kennisdeling

Het onderzoek maakte duidelijk dat onder andere Nepalezen ervan dromen zich met hun gezin in Polen te vestigen, maar in een andere realiteit terechtkomen: ze bouwen enorme schulden op, ondertekenen contracten in het Pools en arbeidsovereenkomsten worden zomaar beëindigd. Wervingsbureaus spelen hierin een grote rol: zij werven actief in Zuid-Azië, regelen werkvisa en vervoer naar de EU en de woonlocatie. Deze bureaus vragen extreem hoge wervingskosten (7.000 euro, vergeleken met Nederlands niveau zou dat voor een Nepalees ongeveer 139.000 euro betekenen). Kortom, de migranten verliezen de controle over hun eigen leven, maar kunnen hier niet eenvoudig uitstappen.

Wat doen wij?

Mondiaal FNV blijft de Zuid-Aziatische vakbonden steunen en samen met de FNV ondersteunen wij de arbeidsmigranten die naar Nederland komen. Dat doen we door in te zetten op gelijke behandeling, mensen te organiseren en informeren en te wijzen op hun (vakbonds)rechten om zo de omstandigheden te verbeteren.

Webinar

Mondiaal FNV en de FNV deelden in november 2020 hun kennis en ervaring over dit onderwerp tijdens een webinar. Ook presenteerden we het onderzoek: Shifting Labour Frontiers: The Recruitment of South Asian Migrant Workers to the European Union

Hieronder kan je het webinar terugkijken per onderwerp of nalezen:

1. Shifting Labour Frontiers: what is it and what is new?

2. What is the role of the recruitment agencies?

3. Does regulation and enforcement work?

4. What are the conditions of employment of the workers?

5. What can trade unions do?

Overzicht sprekers tijdens het webinar:

• Barbara Surdykowska (NSZZ Solidarnosc Poland)
  • Edwin Atema (union official of the Dutch Transport Workers’ Sector of  FNV)
  • Agnes Jongerius (MEP Dutch Labour Party)
  • Klara Boonstra (Professor of Labour Law VU University Amsterdam)
  • Deepa Dawadi (Director JTUCC, Nepal)
  • Researchers: Dovelyn Mendoza, Izabela Florzcak and Rameshwar Nepal