Verkiezingsdebat duurzame handelsketens

Donderdag 11 maart, 19.00 uur livestream vanuit Nieuwspoort

Door Redactie 3 maart 2021

Hoe ziet wetgeving voor duurzame handel eruit? Kan de overheid komen tot meer coherent beleid op het vlak van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen? Welke rol speelt sectorale samenwerking tussen bedrijven, vakbonden en de overheid hierin? Op 11 maart om 19.00 uur gaan kandidaat-kamerleden met elkaar in debat over duurzame handelsketens.

Kijk het debat terug

Effecten internationale handel

Nederland is een echt handelsland en zelfs de tweede EU-importeur van goederen uit lage inkomenslanden, zoals kleding, palmolie, groente en fruit. Internationale handel is goed voor de Nederlandse economie en schept miljoenen banen wereldwijd. Tegelijkertijd zien we dat globalisering negatieve effecten kan hebben op mensenrechten en milieu.

Samen internationaal verantwoord ondernemen

Werkgeversorganisaties en vakbonden zijn ambitieus om samen verder te werken aan internationaal verantwoord ondernemen, maar zien in de praktijk nog altijd veel misstanden in de internationale ketens. Samen willen we deze misstanden in internationale ketens aanpakken en de VN Duurzame Ontwikkelingsdoelen dichterbij halen. Maar dan hebben we wel een overheid nodig die minstens zo ambitieus is.

Kandidaat-kamerleden

Tijdens dit debat krijgen kandidaat-kamerleden de kans hun plannen op dit vlak uit de doeken te doen. Met o.a.

• Bert van Steeg (CDA)
  • Mahir Alkaya (SP)
  • Hans Vijlbrief (D66)
  • Danielle Hirsch (GL)
  • Kavish Bisseswar (PvdA)

Moderator: Esther van der Voort

Wanneer

11 maart, van 19.00-20.30 uur

Dit debat is live te volgen via: https://www.nieuwspoort.nl/agenda/overzicht/debat-duurzame-handelsketens/stream

Organisatie

Dit debat wordt georganiseerd door FNV, Mondiaal FNV, MKB-Nederland, VNO-NCW en CNV Internationaal.