Gezonde werkomgeving in groente- en fruitsector Peru

Sociale dialoog voor veilig werken en economische ondersteuning

Door Redactie 30 juli 2020

De groente- en fruitsector in Peru ligt niet stil. Ook tijdens de lockdown werken de mensen gewoon door, maar vaak niet veilig. Mondiaal FNV steunt de lokale partners in Peru om een gezonde werkomgeving te creëren tijdens Covid-19.

groente-fruit-peru

Tijdens de strenge lockdown in Peru mogen werknemers in de groente- en fruitsector gewoon doorwerken. In maart en april waren er alleen nog geen duidelijke richtlijnen voor gezond werken tijdens Covid-19. Werknemers liepen hierdoor veel gezondheidsrisico’s: op de werkvloer zelf, maar ook tijdens het vervoer hier naartoe.

Veilige werkomgeving en economische ondersteuning

Mondiaal FNV steunt de lokale partners in Peru al jaren, en helemaal tijdens de crisis. Zo organiseert vakbondsfederatie Fentagro (aangesloten bij vakcentrale CGTP in Peru) campagnes, webinars en cursussen om mensen bewust te maken van veilig werken tijdens Covid-19.

Daarnaast lobbyen vakbonden richting de overheid voor economische ondersteuning van werknemers. Ze komen op voor financiĆ«le zekerheid en werkgarantie. En dat gaat de goede kant op. Veel vakbonden hebben al een sociale dialoog opgebouwd met bedrijven. Zij maakten goede afspraken zoals kortere werkuren, werken op afstand, veilig werken, betaald verlof en veilig vervoer. Daarnaast krijgen werknemers voorlichting over Covid-19 en aanbevelingen om besmetting te voorkomen.

De gevolgen van de coronacrisis voor werkenden in Latijns-Amerika

Eerlijke productieketens: Groente & Fruit

Landen: Peru