Landelijke stakingen in de kinderopvang

Medewerkers in de kinderopvang voerden actie tegen de hoge werkdruk en de afspraken die CNV met de werkgevers heeft gemaakt. 8 juli vond de eerste landelijke staking plaats, 14 september volgde de tweede.

Impressie landelijke stakingsdag 8 juli

De landelijke staking in de kinderopvang op 8 juli 2021 was een historische dag! Maar liefst 3.000 stakers uit de kinderopvang lieten zien het oneens te zijn met de afspraken die de werkgevers en CNV hebben gemaakt. Het was meer dan 20 jaar geleden dat er is gestaakt in de kinderopvang. Uniek dus!

Kijk de video op ons YouTube-kanaal

Geen reactie van werkgevers

500 kinderopvangmedewerkers op de Dam in Amsterdam op 1 juli en 3.000 kinderopvangmedewerkers in Nieuwegein op 8 juli hebben duidelijk gemaakt dat er een goede cao Kinderopvang moet komen met de FNV. BK en BMK hebben echter niets van zich laten horen. Ze lieten daarmee zien dat ze jou als medewerker niet serieus nemen. Om de werkgevers nog een keer duidelijk te maken wat jij belangrijk vindt, organiseerden we op 14 september een tweede landelijke stakingsdag.

Speerpunten FNV

Kinderopvangmedewerkers staakten voor minder werkdruk, meer vaste roosters, meer niet-groepsgebonden uren, minder kinderen op de groep, beschikbaarheidsdag, jus uit de cao, meer loon, groepshulp, meer collega’s erbij, meer daden in plaats van woorden vanuit de politiek en een goede cao. Lees hierover meer op www.fnv.nl/kinderopvang.

Contact en meer informatie

Heb je nog vragen? Bekijk dan onze veelgestelde vragen (FAQ) over staken in de kinderopvang hieronder of neem contact op met een van de FNV-vertegenwoordigers in jouw regio of direct met de onderhandelaarsdelegatie via kinderopvang@fnv.nl

Wij sturen FNV-leden regelmatig nieuwsbrieven om jou op de hoogte te houden van de voorbereidingen rondom stakingen. Meld je ook aan voor de nieuwsbrieven.

Kijk voor algemene onderwerpen over FNV kinderopvang op www.fnv.nl/kinderopvang.

Veelgestelde vragen (FAQ) over staken in de kinderopvang

Als er na verschillende onderhandelingsrondes nog steeds geen goede cao op tafel ligt, moet er iets veranderen. Dan bereiden we stakingen voor. Dit is wat je moet weten als ouder en werknemer over staken!

Veelgestelde vragen (FAQ) over staken in de kinderopvang