De nieuwe cao Kinderopvang

Meer waardering, minder werkdruk

Er zijn afspraken gemaakt voor jouw nieuwe cao Kinderopvang. Er komt meer loon, hogere reiskostenvergoeding en de gehate extra roosterdag verdwijnt. Een stap in de goede richting aldus de FNV. Want jij en 122.000 collega’s zijn het hart van de kinderopvang, letterlijk en figuurlijk.

De gemaakte afspraken

1. De eindejaarsuitkering gaat met 1% omhoog*
  2. De lonen gaan op 1 november met 1,5% omhoog
  3. De standaardreiskostenvergoeding gaat van € 0,14 naar € 0,23 per kilometer, ongeacht het vervoersmiddel.
  4. De extra roosterdag wordt afgeschaft. Je kunt dus niet meer op een extra werkdag in de week ingezet worden.

*Dit geldt voor werknemers die op, of na 1 juli 2024 in dienst zijn.

Lees hier alle afspraken

Laat je stem horen!

Wat vind jij van de gemaakte afspraken? Je kunt tot en met 16 mei 2024 je stem uitbrengen.

Stem nu

Speerpunten van onze inzet

1. Minder werkdruk en meer waardering. Onder meer: automatische prijscompensatie, inhalen van de inflatieachterstand en koopkrachtverbetering.
  2. Zeggenschap over roosters en werktijden. Onder meer: meer groepshulpen die pedagogisch professionals ontlasten, de extra roosterdag schrappen en aanpassing jaarurensystematiek.
  3. Vitaal blijven en vervroegd uittreden. Onder meer: actief aan de slag met duurzaam inzetbaar blijven.
  4. Ontwikkelen en doorgroeien. Onder meer: invoeren van een individueel scholingsbudget, twee scholingsdagen per jaar en het Goede Gesprek onderdeel laten worden van de mogelijkheden voor beoordelen en functioneren.

Inzetbrief voor nieuwe cao

Bovenstaande speerpunten nemen we komende weken als belangrijkste punten mee in onze onderhandelingen met de werkgevers over de nieuwe cao. Ze zijn gebaseerd op de FNV-arbeidsvoorwaardenagenda, de cao-enquête onder leden en niet-leden en de gesprekken met professionals in het hele land.

We hebben de speerpunten ook in een inzetbrief gezet; een brief waarmee we de cao-onderhandelingen starten en waarin we aangeven waarover we met de werkgevers willen praten. Oftewel: punten voor de ‘overlegtafel’.

Hoe zien komende maanden eruit?

In januari, februari en maart hebben we vier afspraken staan waarop we als vakbonden met de werkgevers overleggen over de punten die we belangrijk vinden. In de (huidige) cao Kinderopvang 2023 staat dat we een Overgangscao en Cao van de Toekomst gaan afspreken met cao-partijen.

De (huidige) cao Kinderopvang 2023 loopt tot 1 juli 2024. Daarna is de cao nog wel geldig, maar vervalt een aantal voorwaarden. Zo loopt de AVV af. AVV betekent dat alle werkgevers in Nederland deze cao moeten toepassen, dat ze geen andere arbeidsvoorwaarden mogen afspreken met medewerkers. Per 1 juli 2024 is de AVV ten einde. Dat betekent dat er werkgevers zijn die de cao dan niet meer zullen toepassen.

De cao-partijen, dat zijn vakbonden en werkgeverorganisaties samen, willen per 1 januari 2025 een Cao van de Toekomst afspreken. Hierin moeten de arbeidsvoorwaarden zijn afgesproken die het makkelijker maken om in verschillende branches te werken of de overstap tussen werkgevers eenvoudiger maken. Denk bijvoorbeeld aan het werken in de kinderopvang en in het onderwijs. Zulke afspraken maken de kinderopvang aantrekkelijk als branche om in te werken.

De Overgangscao is bedoeld voor het gat van de periode 1 juli 2024 tot en met 31 december 2024. Op die manier proberen we de cao’s op elkaar te laten aansluiten zodat alle medewerkers zeker zijn van wat hun arbeidsvoorwaarden zijn.

De onderhandelingsdata

Op de volgende data zijn onderhandelingen gepland:

• Dinsdag 16 januari 2024
  • Maandag 5 februari 2024
  • Dinsdag 27 februari 2024
  • Donderdag 14 maart 2024

Deze FNV-bestuurders en BAR-leden onderhandelen voor jou

De onderhandelingen over de nieuwe cao worden door een zogenoemde onderhandelingsdelegatie gedaan. Die bestaat uit de twee FNV-bestuurders Zorg & Welzijn Deddy Dorenbos en Peter de Jong, aangevuld met drie a vier BAR-leden per gesprek.

De leden van de Branche Advies Raad (BAR) die deel uitmaken van de cao-onderhandelingsdelegatie zijn:

Anneke Weijman

Anneke is al 34 jaar werkzaam bij Ska kinderopvang in Amersfoort. Bij de BAR is ze voorzitter en ze is nu voor de vierde keer aanwezig bij de onderhandelingen voor de cao.

Mieke van der Hoorn

Mieke werkt al 23 jaar bij TintelTuin, op KDV de Ooievaar in Assendelft. Zij is senior pedagogisch medewerker en administratief ondersteuner. Ook is ze secretaris van de OR, het KIK en de BAR.

Sandra Koelewijn

Sandra werkt bij BLOS kinderopvang en is pedagogisch medewerker op de BSO.

Leon van Heijningen

Leon is 55 jaar en is sinds 2010 adviseur Kwaliteit bij DAK kindercentra in Den Haag. Hij is tevens voorzitter van de OR.

Douwina den Hartog

Douwina woont in Leeuwarden en werkt bijna 20 jaar in de kinderopvang. Eerst op de groep met verschillende doelgroepen en nu als pedagogisch beleidsmedewerker coach.

Zo blijf je op de hoogte

Elke dag na de onderhandelingsdag organiseren we een bijpraatsessie. De eerst volgende is op 18 maart. Meld je aan, laat je e-mailadres en telefoonnummer achter en je krijgt een link om deel te nemen.

Meld je aan voor komende bijpraatsessie

Meld je aan voor komende bijpraatsessie

Maak je collega lid!

Sandra heeft haar collega Manon uitgenodigd om lid te worden om deze redenen: ‘Werknemers in de kinderopvang moeten meer gewaardeerd en beloond worden. Daarom is het belangrijk dat zo veel mogelijk collega’s lid worden: samen staan we sterker!’ Wil jij net als Sandra en Manon een grotere, sterkere FNV in jouw sector? Nodig dan ook collega’s uit om lid te worden!

Maak je collega lid en verdien een tientje

Maak je collega lid en verdien een tientje

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan