Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Beroepscode kinderopvang

De beroepscode is door pedagogisch medewerkers zelf opgesteld, met hulp van de FNV, en is voor de beroepsgroep. In de code staan gedragsregels die voorschrijven hoe je als professioneel werkende pedagogisch medewerker moet handelen. En hoe je je tijdens je werk gedraagt. De beroepscode biedt zekerheid, zodat je weet wat je wel moet doen en wat niet.

Welke uitgangspunten

De beroepscode zorgt er ook voor dat de kinderen en hun ouder(s), de leidinggevenden, het management van de organisaties en andere professionals weten welke uitgangspunten pedagogisch medewerkers tijdens hun werk gebruiken.

Voor wie is de beroepscode bedoeld?

Voor alle pedagogisch medewerkers die in de kinderopvang en de peuterspeelzaal werken.
Voor pedagogisch medewerkers die nog in opleiding zijn. Zij kunnen de beroepscode als uitgangspunt voor hun handelen nemen.

Inhoud beroepscode kinderopvang

De beroepscode is verdeeld in 4 hoofdstukken.

  • Hoofdstuk 1: hierin staan de algemene uitgangspunten bij de beroepsuitoefening.
  • Hoofdstuk 2: gaat over de pedagogisch medewerker in relatie tot het kind en de ouder.
  • Hoofdstuk 3: hierin staat de relatie tot collega’s en anderen centraal.
  • Hoofdstuk 4: beschrijft de rol van de pedagogisch medewerker in relatie tot de samenleving.

Download de beroepscode kinderopvang (pdf)