Verlof

Er zijn veel verschillende verlofregelingen. Van welke vorm van verlof kun je bijvoorbeeld gebruik maken als je een kind adopteert? Wat als je plotseling naar huis moet vanwege een gesprongen waterleiding? Kun je verlof krijgen om een van je ouders naar het ziekenhuis te brengen? En wat in geval van een ziek kind? Bekijk hier een overzicht van de verschillende verlofregelingen.

Basisregels opnemen verlofdagen

In de Wet Arbeid en Zorg staan een aantal basisregels over verlofregelingen. In een cao mag van deze regelingen worden afgeweken. Dat kan zowel positief als negatief uitvallen. Het is daarom verstandig altijd eerst je cao erop na te slaan. Staat er niets in je cao over verlof, dan gelden de wettelijke regels.

Vind jouw cao

Verschillende verlofregelingen

Per situatie heb je recht op verschillende vormen van verlof. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende verlofregelingen.

• Ouderschapsverlof: Is een vorm van onbetaald verlof die je kunt inzetten als je op langere termijn meer tijd voor de kinderen wilt vrijmaken.
  • Zorgverlof: Mag je opnemen als je moet zorgen voor een zieke partner, inwonend (pleeg)kind of een ouder.
  • Kort verzuim- of calamiteitenverlof: Is verlof dat je kunt opnemen als je onverwacht direct vrij moet nemen. Bijvoorbeeld als je waterleiding is gesprongen, je kind plotseling ziek wordt, of er een sterfgeval is in de familie.
  • Adoptieverlof: Is verlof dat je kunt opnemen als je een kind adopteert of als je een pleegkind opneemt in je gezin.