Gezond en vast werk met generatiepact

Eerlijk verdelen van werk tussen jong en oud

De FNV maakt zich sterk voor het eerlijk verdelen van werk. In een generatiepact maken wij hier afspraken over met je werkgever. Dat is 1 oplossing voor 2 problemen. Als oudere ga je minder uren werken en haal je gezond je pensioen, als jongere krijg je eerder een (vaste) baan.

En je baas profiteert ook. Hij kan geleidelijk verjongen, maar houdt zo lang mogelijk de ervaring van oudere werknemers in huis.

Wat is het?

Generatiepact is de naam voor maatregelen die tot doel hebben dat:

• oudere werknemers (57+) langer gezond en prettig kunnen doorwerken en
  • meer jongeren (35-) een vaste baan krijgen.

We noemen het een pact, omdat ouderen èn jongeren ervan profiteren. De verschillende generaties sluiten als het ware een verbond, een pact dus.

Meer oudere werknemers, hoge jeugdwerkloosheid

Iedereen moet steeds langer doorwerken voordat hij of zij met pensioen kan en AOW krijgt. Het aantal oudere werknemers neemt toe. Vooral voor mensen met zware beroepen (lichamelijk en/of geestelijk) is het lastig om op een gezonde manier door te werken tot hun pensioen. Tegelijkertijd is de jeugdwerkloosheid nog steeds hoog. En áls jongeren werk vinden, is het vaak in een flexbaan: tijdelijk of als uitzendkracht. Met het generatiepact lossen we voor beide partijen een probleem op.

Voordelen voor werknemers

Oudere werknemers krijgen meer rust en vrije tijd. En dat is goed voor hun gezondheid. Ze kunnen dus langer met plezier doorwerken, geleidelijk afbouwen én hun kennis doorgeven. Voor jongeren is het voordeel ook duidelijk: zij krijgen een vaste baan en leren het vak.

Voordelen voor werkgevers

Werkgevers krijgen steeds meer te maken met oudere werknemers. Dat levert soms problemen op, bijvoorbeeld bij het werken in ploegendienst of nachtdienst. Als het werk te zwaar wordt, zullen meer werknemers ziek worden en langer uitvallen. Ook gaat er kennis verloren als er veel oudere werknemers met pensioen gaan. En jongeren krijgen geen kans om het vak op een fatsoenlijke manier te leren. Met het generatiepact los je dit soort problemen op.

Hoe werkt het?

De oudere werknemer gaat korter werken. Daardoor kan hij beter herstellen van de inspanning en is het werk minder zwaar. En als meerdere ouderen dit doen, komt er een vaste plek vrij voor een jongere werknemer. Dan heb je bijvoorbeeld een triobaan. Twee oudere werknemers leveren tijd in en de jongere krijgt die uren erbij.

Er zijn veel manieren waarop je dit idee in de praktijk kunt uitwerken. Een bekend voorbeeld is de 80/90/100-regeling: je werkt 80%, krijgt 90% van je loon en bouwt 100% pensioen op. Maar die percentages kunnen verschillen: het kan bijvoorbeeld ook 60/80/100 zijn.

Afspraken in cao

De regeling wordt afgesproken in een cao en verschilt per sector of bedrijf. In het generatiepact wordt het ingeleverde loon van de oudere werknemer deels gecompenseerd door de werkgever. Hij maakt daarbij gebruik van het feit dat de jongere werknemer een lager loon heeft dan de oudere werknemer, die aan het einde van zijn loonschaal zit. Soms kunnen uren vanuit een bestaande ouderenregeling of een levensfasebudget ingezet worden. De oudere werknemer kan zijn inkomen eventueel aanvullen met een stukje deeltijdpensioen. Het is echt 'maatwerk'. De FNV let er altijd op dat de regeling juist ook voor lagere inkomens bereikbaar is.

Meer weten?

Wil je weten of een generatiepact mogelijk is binnen je bedrijf of organisatie, neem dan contact op met je vakbondsbestuurder.