Vakbond blijft meebeslissen generatiepact gemeente Eindhoven

Door Redactie 12 april 2019

De gemeente Eindhoven mag haar personeelsbudgetten niet volledig besteden aan het generatiepact. De rechter heeft beslist dat de gemeente zich te houden heeft aan gemaakte afspraken met de vakbonden, waaronder FNV Overheid. ‘Wij zijn blij met deze uitspraak. Het betekent namelijk ook dat het overeenstemmingsrecht is veilig gesteld’, aldus Bert van Velthuijsen, bestuurder FNV Overheid.

Generatiepact gemeente eindhoven

Overeenstemmingsrecht nageleefd

Dit recht bepaalt dat de vakbonden (via het georganiseerd overleg, GO) en werkgever zich te houden hebben aan dat wat is overeengestemd. De werkgever, in dit geval de gemeente Eindhoven, mag het overeenstemmingsrecht niet zomaar naast zich neerleggen. Bert: ‘De uitspraak van de rechter betekent dat wij als vakbond blijven meebeslissen over geld voor het generatiepact.’

Afspraken tussen gemeente en vakbonden

De afspraken die de rechter besprak, zijn de afspraken over modernisering van de arbeidsvoorwaarden, waarvoor ook budget beschikbaar gesteld zou worden. Niet al het geld is bedoeld voor het generatiepact.

Generatiepact

De FNV maakt zich sterk voor het eerlijk verdelen van werk. In een generatiepact maken wij hier afspraken over met je werkgever. Dat is 1 oplossing voor 2 problemen. Als oudere ga je minder uren werken en haal je gezond je pensioen, als jongere krijg je eerder een (vaste) baan. Bij de gemeente Eindhoven is ook een speciale ‘zilverpool’: een seniorenregeling voor boventalligen.