Leden akkoord met nieuwe cao Verf en Drukinkt

Tweede eindbod werkgevers is goed genoeg

Portret Yolanda Reus
Door Yolanda Reus 23 april 2019

De verf- en drukinktindustrie is een kleine sector met 44 cao gebonden werkgevers en ongeveer 2500 werknemers. Pas na actiedreiging verbeterden de werkgevers hun eindbod en stemden FNV leden in.

Actiebereidheid loont

FNV-ers door heel Nederland toonden zich actiebereid toen het eindbod van werkgevers in de verf en drukinktindustrie ver achterbleef bij de eisen van werknemers. In een aantal goed bezochte vakbondsbijeenkomsten, waar óók werkgevers hun verhaal mochten vertellen, werd duidelijk dat werknemers het zat zijn. Ze vertelden hun werkgevers  dat een loonsverhoging tenminste de inflatie moet corrigeren, dat een onderzoek naar een generatiepact noodzakelijk is en dat de tijdsgeest dusdanig is dat een looptijd van 12 maanden maximaal is. Daarnaast eisten werknemers dat de volgende caoonderhandelingen worden afgerond, vóórdat de cao is verlopen.

Tweede 'eindbod'

In het verbeterde eindbod zijn werkgevers aan al deze eisen tegemoet gekomen. De VVVF (werkgeversvereniging) legde vakbonden een hernieuwd eindbod voor, dat precies aan de gestelde eisen voldoet:

• looptijd van 12 maanden tot 1 oktober 2019
  • loonstijging per 1 oktober 2018 met 2,25%
  • onderzoek naar generatieregeling mogelijk
  • invoering persoonlijk keuzebudget
  • continuering pensioenafspraken
  • vakbondscontributie betalen uit brutoloon
  • voortzetten werkgeversbijdrage
  • en vóór 1 oktober 2019 een volgende cao afspraak

Leden akkoord

Een krappe tweederde meerderheid van de FNV-ers kon zich in dit verbeterde voorstel vinden. De stemming pakte daarmee positief uit en de nieuwe cao is een feit. Deze nieuwe cao zal overigens niet in boekvorm worden uitgebracht maar komt, zodra de teksten zijn vastgesteld, in PDF vorm beschikbaar op deze website. Voor een volgende cao geldt dat die wel weer gedrukt zal worden.

Nieuwe onderhandelingsdata vastgesteld

Om zeker te stellen dat de volgende cao ook daadwerkelijk klaarligt op het moment dat deze afspraak verloopt. zijn er drie onderhandelingsdata vastgelegd, te weten 26 augustus, 5 september en 16 september. FNV hoopt binnen die dagen tot overeenstemming te kunnen komen met de werkgeversvereniging VVVF.

Wensen van werknemers

In de eerste week van juni zal FNV middels een arbeidsvoorwaarden enquete aan haar leden vragen hoe hun wensenlijstje voor de cao 2019-2020 er uit ziet en op basis daarvan samen met de actieve vakbondsleden in de sector een volgende voorstellenbrief opmaken. Wordt dus vervolgd.