Ledenparlement stemt in met offensief cao-beleid 2020

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 29 juni 2020

Het Ledenparlement van de FNV heeft afgelopen vrijdag ingestemd met de aangescherpte arbeidsvoorwaardenagenda 2020. Die aanscherping was nodig door de coronacrisis. Kernpunt is, dat de crisis er niet toe mag leiden dat werkenden de rekening gaan betalen. De crisis moet juist worden benut om de onzekerheid op de arbeidsmarkt aan te pakken en de welvaart eerlijker te verdelen.

Met een offensieve agenda, waarin de FNV blijft inzetten op fatsoenlijke loonafspraken en meer werkzekerheid voor nu en in de toekomst. Anders dan vorige crises wil de FNV socialer uit deze crisis komen.

In zakken van bazen

Zakaria Boufangacha, coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid: ‘Nu het Ledenparlement akkoord is met de aangescherpte arbeidsvoorwaardenagenda, hebben we een eensgezinde inzet waarmee we de cao-onderhandelingen, die nu weer worden opgestart, ingaan. We gaan overal voorstellen over meer werkzekerheid op tafel leggen. En ja, we kijken naar maatwerk wat betreft lonen in bedrijven waar het slecht gaat. We eisen wel veel meer transparantie van bedrijven die aangeven dat er te weinig financiële ruimte is. Te vaak wordt de crisis misbruikt om de arbeidsvoorwaarden te versoberen, terwijl er niet zo lang geleden nog flinke winsten werden gemaakt waar de werknemers te weinig van hebben meegeprofiteerd. Waar is dat geld gebleven? Bij de aandeelhouders, in de zakken van de bazen? Dan mogen die vooral gaan bijdragen. We gaan ook nog kritischer kijken naar de beloningen van het hoger management en de top. Die zullen vooral moeten matigen; de breedste schouders de zwaarste lasten’.

400 cao’s

De FNV moet dit jaar nog bijna 400 cao’s afsluiten; tot nu heeft de bond 125 cao’s afgesloten. In bedrijven waar het goed gaat blijft de looneis 5% en een minimumuurloon van 14 euro. Dit geldt ook voor de sectoren waar mensen in vitale beroepen werken zoals veel publieke sectoren, waarbij wordt ingezet op een minimum van 200 euro bruto per maand om de lonen van de minima en middeninkomens in deze sectoren extra te verhogen. Elders wordt het maatwerk.

Vaste baan beste loonsverhoging

Boufangacha: ‘Dat maatwerk zal zéker niet een 0-lijn zijn. Daarmee rem je alleen maar het economisch herstel. Werkgevers die dat verwachten, gaan niet makkelijk met ons wegkomen. We gaan niet achterblijven met minder loon en minder zekerheid, zoals na de vorige crisis. Daar waar we maatwerk toepassen op de looneis, voor de bedrijven die hard zijn geraakt door de crisis, zullen er wel keiharde afspraken moeten worden gemaakt voor meer vaste banen. Voor iemand met een onzeker contract is het perspectief op een vaste baan de beste loonsverhoging. Vaak is dit het enige contract waarin werkgevers echt investeren, bijvoorbeeld op het gebied van scholing.’

Herverdelen van werk

Als er minder werk is in een bedrijf en banen dreigen te verdwijnen, gaat de FNV voor het eerlijk herverdelen van werk, om met name de jongeren meer perspectief te geven op werk. Dat kan door arbeidsduurverkorting, beperken van structureel overwerken, generatiepacten en eerder met pensioen gaan. Als het werk blijvend verdwijnt, zet FNV in op om- en bijscholing en het stimuleren dat werknemers die in sectoren werken waar werkgelegenheid verdwijnt zo snel mogelijk terecht kunnen in sectoren waar tekort is aan personeel.

Hier vind je de arbeidsvoorwaardenagenda 'Goed werk, Eerlijk inkomen'

Zie hier het eerdere, uitgebreidere persbericht