Meer of minder werken

Flexibel werken en thuiswerken

Wil je minder werken, zodat je meer tijd hebt voor je kinderen, weer kan gaan studeren of om meer vrije tijd te hebben? Of wil je juist meer gaan werken? Misschien wil je flexibel werken (flexwerken), bijvoorbeeld een deel van de tijd thuiswerken? Hier lees je waar je rekening mee moet houden.

Wat zegt de wet?

Dankzij de Wet Flexibel Werken kun je bij je werkgever een aanvraag doen om flexibel te gaan werken. Dit kan over je werktijden, je werkplek of over een thuiswerkplek gaan.

Wanneer mag ik meer of minder werken?

Je kunt een verzoek doen, als je aan 2 voorwaarden voldoet:

• Je bent ten minste een half jaar in dienst (kortere periodes mag je bij elkaar optellen).
  • Je (eventuele) vorige verzoek is 1 jaar of langer geleden.

Dit moet er in het verzoek staan

Schrijf een brief waarin je je werkgever vraagt of je meer, minder of flexibel mag gaan werken. Je hoeft geen reden voor je verzoek te geven. Zet in deze brief:

• Vanaf welke datum je dat wilt.
  • Hoeveel uren je meer of minder wilt gaan werken.
  • Hoe je die uren over de werkweek wilt verdelen.
  • Op welke plek je je werk wilt doen (bijvoorbeeld thuis).

Stuur dit verzoek tenminste 2 maanden voor de datum dat je meer of minder wilt gaan werken naar je werkgever. Je kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken.

Schriftelijke reactie van je werkgever

Je werkgever moet je verzoek met je bespreken. Ook zal hij bekijken of er voor het bedrijf redenen zijn waarom het niet zou kunnen. Uiteindelijk neemt de werkgever een beslissing. Je werkgever moet je schriftelijk informeren of hij akkoord gaat met je verzoek. Dat moet uiterlijk 1 maand voordat je korter of langer wilt gaan werken.

Als je werkgever het goed vindt dat je meer of minder gaat werken, dan wordt je contract aangepast. Houd er rekening mee dat je arbeidsovereenkomst daarmee dan ook echt is veranderd. De nieuwe afspraken blijven dus gelden. Ook als je eigen situatie (weer) verandert. In principe moet je werkgever uitgaan van de werktijden die jij wilt. Kan dat niet? Dan moet hij schriftelijk aangeven waarom dat niet kan. En een voorstel doen voor een andere verdeling. Jij beslist of je daarop ingaat. Zo niet, dan gaat de aanpassing niet door.

Je werkgever vindt het niet goed dat je meer of minder uren gaat werken. Dat moet hij je 1 maand voor de ingangsdatum laten weten. Hij moet ook laten weten wat de reden is dat hij je verzoek afwijst.

Het is mogelijk dat je werkgever niets doet. Heb je 1 maand voordat je meer of minder zou willen gaan werken nog niets gehoord? Dan mag je doen alsof je werkgever akkoord is gegaan met je verzoek.

Je bent het niet eens met de beslissing van je werkgever. Dan kun je dit eventueel voorleggen aan de rechter. Onze juridische afdeling kan je advies geven hierover.

Thuiswerkplek, waar moet mijn werkgever voor zorgen?

Volgens de Arbowet moet je werkgever zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Dit geldt ook voor je thuiswerkplek. Een goede werkplek bestaat minimaal uit een goede stoel, tafel en verlichting. Als je dat zelf niet hebt, dan moet je werkgever daarvoor zorgen. Werk je thuis met beeldschermen en computers? Dan gelden daar dezelfde eisen voor als op kantoor.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector