Bij onbetaald verlof neem je een periode vrij waarin je geen salaris krijgt. Dit kun je bijvoorbeeld doen, als je een lange reis wilt maken, of omdat je een sabbatical wilt nemen.

Wat zegt de wet erover?

Onbetaald verlof is niet in de wet geregeld. In je cao kunnen er wel regels over opgenomen zijn. Maar meestal is onbetaald verlof iets wat je zelf met jouw werkgever afspreekt.

Hoe vraag ik onbetaald verlof aan?

Je vraagt onbetaald verlof aan bij je werkgever. Samen maken jullie afspraken over jouw terugkeer na je verlof. Je kunt onbetaald verlof ook in deeltijd opnemen. Je werkt dan een bepaalde periode minder uren. Je krijgt dan alleen betaald (loon of uitkering) voor het aantal uren dat je werkt.

Let op: Vraag je verlof op tijd aan. Dan heeft je baas genoeg tijd om vervanging voor je te regelen.

Ben je ziek of arbeidsongeschikt tijdens je onbetaalde verlof? Dan ben je niet verzekerd voor de Ziektewet en de WIA. Je krijgt dan dus geen loon of uitkering.

Ziekte kan een reden zijn om je verlof eerder af te breken. Dat doe je in overleg met je werkgever. Je kunt dan zo snel mogelijk beginnen met re-integreren. Heb je onbetaald verlof in deeltijd? Dan kun je meteen beginnen met re-integreren.

Wat als je werkloos wordt tijdens je onbetaald verlof? Dan vervalt jouw arbeidsovereenkomst. De afspraken die je met je baas hebt gemaakt over jouw onbetaald verlof stoppen dus ook. Duurt je onbetaald verlof niet langer dan 18 maanden? Dan heb je wel recht op WW.

Bouw ik vakantiedagen en pensioen op?

Tijdens je onbetaald verlof bouw je geen vakantiedagen op. Of je pensioen opbouwt tijdens je verlof verschilt per sector en bedrijf. Daarom is het slim om dit vooraf bij je werkgever of het pensioenfonds na te vragen. Vaak moet je zelf maatregelen nemen om een pensioentekort te voorkomen. Kies je ervoor om geen pensioen op te bouwen tijdens je onbetaald verlof? Dan heb je op latere leeftijd minder pensioen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict