Kort verzuim of calamiteitenverlof

Calamiteitenverlof of kort verzuim is het recht op kort verlof als je door plotselinge calamiteiten niet kunt werken. Denk aan de bevalling van je partner, overlijden van een direct familielid of om een ziek kind van school te halen.

Wanneer calamiteitenverlof?

Je kunt gebruikmaken van calamiteitenverlof in de volgende situaties:

• Zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden (waaronder de bevalling van de partner, overlijden van een direct familielid, ziek kind van school halen of omdat de waterleiding is gesprongen bij jou thuis).
  • Een door wet of overheid opgelegde verplichting die je niet in je vrije tijd kunt doen (bijvoorbeeld de aangifte van je kind bij de burgerlijke stand of om naar een stembureau te gaan).
  • Dokters- of ziekenhuisbezoek dat je redelijkerwijs niet buiten je werktijden kunt plannen.

Hoe vraag ik calamiteitenverlof aan?

Omdat er achter calamiteitenverlof spoed zit, heb je vaak geen tijd om het verlof tijdig aan te vragen. Neem in ieder geval zo snel mogelijk contact op met je werkgever als je calamiteitenverlof wilt opnemen. Vertel hem hoeveel tijd je nodig denkt te hebben. Afhankelijk van de reden kun je een paar uur tot een paar dagen vrij krijgen.

Jouw werkgever mag een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof niet weigeren. Bij calamiteitenverlof krijg je gewoon doorbetaald en hoef je geen vakantiedagen in te leveren.

Wil je gaan stemmen? En kun je dat niet buiten werktijd doen? Dan mag je calamiteitenverlof opnemen om te stemmen. Jouw baas mag dat niet weigeren. Je werkgever mag je wel erop wijzen dat je iemand kunt machtigen om namens jou te stemmen.

Let op: De stembureaus zijn van 7.30 tot 21.00 uur open. Dus de meeste mensen kunnen buiten werktijd stemmen. Geldt dat voor jou ook? Dan kun je geen calamiteitenverlof opnemen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict