Herplaatsing bij reorganisatie

Nieuwe baan of andere functie

Bij een reorganisatie is herplaatsing één van de mogelijkheden. Er wordt dan gekeken hoe jij een nieuwe baan of functie kunt krijgen. Binnen of buiten je organisatie.

Hoe ziet mijn nieuwe baan eruit?

Herplaatsing kan het volgende betekenen:.

1. Je houdt dezelfde functie, maar je wordt overgeplaatst naar een andere locatie (als er een andere locatie is).
  2. Je krijgt een andere functie binnen het bedrijf waar je werkt.
  3. Je krijgt hulp van je werkgever bij het vinden van nieuw werk bij een andere werkgever. Dat kan bijvoorbeeld via een outplacementbureau.

Afspraken in het sociaal plan

In een sociaal plan staan vaak afspraken waar je werkgever zich aan moet houden bij herplaatsing. Bijvoorbeeld wie voor ander werk in aanmerking komt. Of afspraken over loon. Bijvoorbeeld dat je je oude loon houdt, ook al heb je na herplaatsing een functie met een lager loon. Ook kunnen er afspraken in staan over schadevergoeding voor jou. Het kan zijn dat je een vergoeding krijgt als je snel een andere baan vindt.

Als je toch ontslag krijgt

Het kan zijn dat het niet lukt om jou en je collega's te herplaatsen. Je werkgever kan dan ontslag voor jullie aanvragen bij het UWV. In dat geval geldt het afspiegelingsbeginsel. Dat is een regel om te bepalen wie er ontslagen wordt.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector