Het afspiegelingsbeginsel

Wie raakt zijn baan kwijt, als er dingen ingrijpend veranderen in je bedrijf? Bijvoorbeeld door een reorganisatie. Het afspiegelingsbeginsel zorgt ervoor dat de ontslagen gelijk worden verdeeld onder jongeren en ouderen.

Wanneer geldt het afspiegelingsbeginsel?

Bij een reorganisatie worden vaak meer werknemers tegelijk ontslagen. In dat geval geldt het afspiegelingsbeginsel. Via het afspiegelingsbeginsel wordt bepaald wie er ontslagen wordt. De werkgever mag dus niet zelf bepalen wie hij wil ontslaan. Je werkgever moet zo’n ontslag altijd aanvragen via het UWV.

Zo werkt het

Eerst wordt bepaald welke functies uitwisselbaar zijn. Dat zijn functies die ongeveer gelijk zijn. Daarna worden alle werknemers met uitwisselbare functies verdeeld in de volgende leeftijdsgroepen:

• 15 - 25 jaar
  • 25 - 35 jaar
  • 35 - 45 jaar
  • 45 - 55 jaar
  • 55 jaar  en ouder

Daarna worden de ontslagen gelijk verdeeld over de leeftijdsgroepen. Wanneer bijvoorbeeld 50% van de werknemers eruit moet, dan wordt uit iedere leeftijdsgroep 50% voorgedragen voor ontslag. Er wordt ook nog gekeken naar de werknemers die het laatst in dienst zijn gekomen. Zij komen het eerste (in hun leeftijdsgroep) aan de beurt voor ontslag.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict