Reorganisatie? Wat betekent dit voor jou?

Bij een reorganisatie verandert er veel. Het kan zijn dat je ander werk krijgt of andere arbeidsvoorwaarden. Of je krijgt ontslag. De FNV helpt bij het afsluiten van een sociaal plan.

Wat zijn de gevolgen?

Als je werkgever een reorganisatie wil, dan moet hij bepaalde regels volgen. Werk jij in een groter bedrijf? Dan moet je werkgever advies vragen aan de ondernemingsraad. In veel cao's staat dat je werkgever ook een sociaal plan moet maken. En dat hij de vakbonden moet inschakelen.

De FNV helpt met het sociaal plan

Wij kunnen dan kijken of een reorganisatie wel echt nodig is. Misschien zijn er wel andere oplossingen mogelijk. We zullen altijd proberen te voorkomen dat jij of je collega's ontslagen worden. In het sociaal plan staat onder andere welke gevolgen de reorganisatie heeft voor iedereen. Dat geldt voor de mensen die er wel blijven werken, maar ook voor de werknemers die toch ontslag krijgen.

Kan ik blijven werken?

Een reorganisatie heeft gevolgen voor iedereen die bij het bedrijf werkt. Jij kunt binnen het bedrijf een baan of functie krijgen. Maar dat kan ook bij een ander bedrijf zijn. Dan wordt je herplaatst.

En wat als er geen plaats meer is voor mij?

Het kan ook zijn dat er door de reorganisatie geen plaats meer voor je is in het bedrijf. Je werkgever kan dan ontslag voor je aanvragen. Dat kan niet zo maar. Dat kan alleen als hij zich aan bepaalde regels houdt.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector