In de WW

Alle informatie over je uitkering

Je baan verliezen is heftig. Dat hakt er flink in. Bij jezelf maar ook in je portemonnee. Gelukkig krijg je vaak een uitkering als je werkloos bent (WW). Wij vertellen je wat je daarvoor moet doen.

Je vraagt WW aan

Een logische eerste stap. Want die uitkering komt niet vanzelf naar je toe. Of je de uitkering krijgt, hangt af van een aantal factoren. Kijk welke dat zijn.

Je krijgt WW

En dan heb je die werkloosheidsuitkering. Mooi! Nu moet je werk gaan zoeken. Dat betekent: solliciteren, solliciteren en nog eens solliciteren. Wat dat is en hoe je dat doet, leggen wij je uit. Ook hebben we handige tips, trucs, adviezen en video's voor je om weer aan een baan te komen.

Je WW stopt

Nee, je krijgt niet eeuwig WW. Je uitkering kan om verschillende redenen ophouden. Lees wanneer hij stopt.

Je moet solliciteren met een WW

Als je WW krijgt, heb je sollicitatieplicht. Je moet actief zoeken naar werk. Ook moet je steeds laten zien dat je solliciteert. Dat betekent:

• Je solliciteert zeker 1 keer per week.
  • Je bezoekt minstens 1 keer in de 2 weken een vacaturebank. Dat is een plek op internet waar je banen vindt.
  • Je solliciteert ergens als het UWV je daarheen stuurt. Het UWV gaat over je uitkering.

Mag je bijna met pensioen? Dan heb je geluk. Je hoeft dan niet te solliciteren als je op de eerste dag dat je werkloos bent nog maar 1 jaar hebt tot je AOW. Dit is een pensioen dat je krijgt als je hebt gewoond of gewerkt in Nederland. Je bouwt dit zelf op.

Je hoeft ook niet te solliciteren als:

• Je ziek of arbeidsongeschikt bent (je zit in de Ziektewet of in de Wia).
  • Je oudere werkloze bent (je zit in de IOW).

Val je onder de Participatiewet of de IOAW, dan moet je wel solliciteren tot aan je AOW.

Het UWV kan je verwijzen naar een werkgever. Je moet daar dan solliciteren. Het gaat meestal om passende arbeid. Dat is werk dat aansluit op je opleiding en je ervaring.

Passend werk

Hoe langer je werkloos bent, hoe meer werk passend is. Je hebt bijvoorbeeld een mbo-opleiding gedaan en al gewerkt. Dan mag je je in het eerste halfjaar van je werkloosheid nog puur richten op werk op mbo-niveau. Zit je langer zonder werk, dan moet je ook gaan kijken naar banen onder jouw niveau. Dat geldt ook voor loon en reistijd.

Wij helpen je werk zoeken

Je staat er niet alleen voor als je je baan kwijtraakt. Bij de FNV kun je terecht voor loopbaanadvies, trainingen en workshops om weer een baan te vinden.

FNV Werken aan Werk

Ontslagen of dreig je je baan kwijt te raken? Dan helpen onze adviseurs van FNV Werken aan Werk je snel weer aan de slag. Met loopbaanadvies, trainingen en workshops. Je kunt terecht in 5 regio's in het land.