Een proeftijd is bedoeld om je werkgever en jou met elkaar kennis te laten maken. Je werkgever kan zien of jij wel echt zo goed bent als je leek in je sollicitatiegesprek. Jijzelf kunt zien of het bedrijf of de baan wel is wat je er van verwacht. Je kunt tijdens je proeftijd je contract zonder opzegtermijn stopzetten. Je werkgever kan dat ook.

Duur van de proeftijd

Jij en je werkgever kunnen in je contract een proeftijd afspreken. Een proeftijd moet altijd schriftelijk worden vastgelegd. En voordat je begint met werken. Je werkgever mag de proeftijd in je contract niet verlengen. Hoe lang je proeftijd is, ligt aan het type contract tussen jou en je werkgever.

• Tijdelijk contract van 6 maanden of korter
    Proeftijd: Nee
    Afwijken bij cao mogelijk?: Nee
  • Tijdelijk contract langer dan 6 maanden en korter dan 2 jaar
    Proeftijd: Maximaal 1 maand
    Afwijken bij cao mogelijk?: Ja
  • Tijdelijk contract twee jaar of langer
    Proeftijd: Maximaal 2 maanden
    Afwijken bij cao mogelijk?: Nee
  • Tijdelijk contract zonder einddatum
    Proeftijd: Maximaal 1 maand
    Afwijken bij cao mogelijk?: Ja

Bij een vast contract kan je proeftijd maximaal 2 maanden duren. Daarvan kan niet in de cao worden afgeweken.

Doe je het werk waarvoor je bent aangenomen al langer dan de toegestane proeftijd? Bijvoorbeeld als uitzendkracht of via een tijdelijk contract? Dan mag je werkgever je geen proeftijd meer geven. Hij heeft dan al genoeg tijd gehad om te beoordelen of je geschikt bent voor de functie.

Geen proeftijd in het contract

Een proeftijd hoeft niet per se in je arbeidsovereenkomst te staan. Als de proeftijd in je cao staat dan geldt hij ook. Als er niets over een proeftijd in je contract of cao staat, dan heb je ook geen proeftijd. Wil je stoppen met het werk? Dan moet je je aan de afgesproken opzegtermijn houden.
Staat er in je arbeidsovereenkomst een proeftijd die niet mag volgens de wet? Dan is deze ongeldig en heb je een overeenkomst zonder proeftijd.

Ontslag in proeftijd

Tijdens je proeftijd mag je werkgever je op ieder moment ontslaan. Hij hoeft dan geen rekening te houden met een opzegtermijn.
Andersom geldt het ook: jij mag tijdens je proeftijd ook per direct opzeggen.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en UnivĂ©
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector