Actieweek Zorg en Welzijn-1 t/m 5 sept

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 26 augustus 2020

De coronacrisis heeft ons laten zien hoe essentieel de zorg is voor onze samenleving. Maar het werken in zorg en welzijn staat onder druk. Er is te weinig échte waardering en te hoge werkdruk. Er wordt geapplaudisseerd, maar niet geïnvesteerd in de zorgmedewerkers.

Daarom organiseert de FNV vanaf dinsdag 1 september de hele week acties in Den Haag. Die ook online via fnv.nl/nuwaardering worden uitgezonden.

Actieweek 1 t/m 5 sept in Den Haag en online

Vier dagen achtereen komen de verschillende zorg en welzijn sectoren in actie voor betere arbeidsvoorwaarden, minder werkdruk en meer autonomie. Onder meer werkers in de jeugdzorg, de ziekenhuizen en gehandicaptenzorg organiseren bijeenkomsten om hun zorgen te uiten over hun arbeidssituatie. De week wordt afgesloten op zaterdag 5 september met de online demonstratie #meerdanapplaus, een samenwerking van vakbonden en politieke partijen.

Elt Vierveijzer, ambulancechauffeur: ‘De afgelopen jaren is het aantal ziekenhuizen afgenomen, en dus moeten wij veel meer kilometers maken en veel meer mensen helpen, terwijl we er geen extra capaciteit bij krijgen. Dat betekent extra druk op de meldkamer, de ambulancezorg en de zorgsector als geheel. Daarbovenop kwam nog de heftige coronatijd. Dus politiek Den Haag: als je ons zo waardeert en wilt dat wij mensen kunnen blijven helpen, zorg dan alsjeblieft ook dat je goed voor ons zorgt!’

Bekijk onze vlogs

Kitty Jong, vice-voorzitter FNV: ‘Het is de hoogste tijd dat we kiezen voor wat écht belangrijk is. We willen goed voorbereid zijn op een tweede corona-golf en we willen de sector aantrekkelijk houden. Als we het echt belangrijk vinden om goed te zorgen voor onze kinderen, ouderen, zieken en de mensen om ons heen, dan moet er meer waardering komen. Meer geld, niet alleen voor salarissen, maar ook om de werkdruk aan te pakken en professionals meer autonomie te geven.’

Programma:

1 september     13.00 – 15.00        Manifestatie Jeugdzorg
We willen de jeugdzorg drastisch versimpelen. Minder schotten, meer samenwerking, professionaliteit centraal.

2 september     10.30 - 12.30       Sociaal werk: juist nu
Sociaal werk is meer dan ooit nodig, maar waardering en geld ontbreken. Sociaal werkers sturen open brief aan Den Haag.

2 september    14.00 – 15.30     Gehandicaptenzorg
In deze actiebijeenkomst lanceren we ons statement voor meer veiligheid, waardering en zekerheid.

3 september     11.30 – 13.00     Ziekenhuizen, UMC’s, GGZ
Applaus is niet genoeg. Verpleegkundige Anique leest de alternatieve troonrede voor. Zorgwerkers uit de verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg brengen een boodschap aan Den Haag. #een10voordezorg

3 september  13.45 – 15.15   VVT
Zorgwerkers uit de verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT) brengen een boodschap aan Den Haag.

3 september     16.00 – 17.00   Minder markt, meer samenwerking
Veel problemen in de zorg zijn een direct gevolg van de invoering van marktwerking. Wat gaat er mis? We geven ons verhaal mee aan politieke partijen.

4 september      11.00 – 13.00     Kinderopvang
Pedagogisch medewerkers vertellen hun verhaal en gaan in gesprek met politici over werkdruk en bureaucratie.

4 september   14.00 – 16.00     Internationaal
We gaan in debat met vakbondsvertegenwoordigers uit heel Europa. Hoe heeft de zorg kunnen functioneren?

5 september     14.00   Online demonstratie

www.meerdanapplaus.nl

Om de veiligheid van de zorg te garanderen worden veel onderdelen online uitgezonden en is het deelnemersaantal gemaximeerd. Uiteraard nemen we ter plekke ook maatregelen om afstand te kunnen bewaren.

Bekijk de livestreams