Steunfonds voor getroffen zorgmedewerkers is niet voldoende

Werkgever moet je schadeloosstellen als het misgaat

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 9 april 2020

Wij juichen het als FNV toe dat er financiële steunfondsen komen voor zorgmedewerkers die tijdens hun werk zijn getroffen door corona. Maar alleen om de eerste schade op te vangen. Als het misgaat op de werkvloer, moeten de werkgevers hun mensen schadeloosstellen.

Werkgever moet besmetting voorkomen

‘Om de schade op korte termijn op te vangen, kan een noodfonds helpen. Maar dat ontslaat de werkgever niet van zijn verplichting tot volledige schadeloosstelling', zegt Elise Merlijn, bestuurder van FNV Zorg & Welzijn. De werkgevers zijn verantwoordelijk voor het voorkómen van besmetting op de werkvloer, dus als het misgaat horen zij op te draaien voor de kosten en moeten zij hun mensen schadeloos stellen, vindt de vakbond.

Lang ziek, flinke financiële schade

Merlijn reageert op voorstellen om zogeheten coronafondsen op te zetten voor zorgpersoneel. Onder de getroffen mensen zijn relatief veel mensen uit de zorg. De kans is groot dat zij het virus hebben opgelopen op hun werk. Door langdurige ziekte en uitval kunnen zij flinke financiële schade lijden.
In het uiterste geval hebben zij blijvende schade aan hun gezondheid. Hun inkomen kan tijdens de eerste twee ziektejaren zakken met 10% tot 30%. Voor de periode daarna is hun inkomenspositie helemaal onzeker.

Liever geen voorslepende strijd

De FNV steunt het idee van waarborgfondsen, zodat getroffen werknemers geen lange strijd hoeven aan te gaan met hun werkgever voor compensatie. De vakbond benadrukt dat de werkgever vanuit zijn zorgplicht moet zorgen dat zijn werknemers veilig kunnen werken. Faalt hij en loopt iemand schade op aan zijn gezondheid en lijdt hij daarmee financiële schade dan kan een lid van de vakbond zijn werkgever via de bond aansprakelijk stellen. Bijvoorbeeld in een juridische procedure. Maar deze kunnen zich lang voortslepen.

We kunnen risico helaas niet uitsluiten

Merlijn: ‘Het belangrijkste is dat ze in de zorg zo werken dat de medewerkers geen risico lopen op besmetting. Maar onder andere omdat er een tekort is aan beschermingsmiddelen kunnen we dat risico helaas niet uitsluiten. Dan is het belangrijk dat de mensen die in de frontlinie van de bestrijding van het coronavirus hebben gestaan in ieder geval geen financiële schade lijden. Daarvoor kunnen werknemers die besmet zijn geraakt met het coronavirus en daardoor schade leiden een beroep doen op de vakbond.’

Besmet? Leg alles goed vast

Zij adviseert iedere zorgmedewerker die besmet is of denkt dat hij besmet is om sowieso nauwkeurig alle feiten vast te leggen en de werkgever meteen op de hoogte te stellen. ‘Als je problemen krijgt, kom dan naar ons toe’, zegt Merlijn. ‘De bond kan je verder helpen en zo nodig bijstaan.’

Ga naar onze veelgestelde vragen

Op de website van de FNV staan veel gestelde vragen (FAQ’s) over corona in de zorg. Onder andere over wat je moet doen als je besmet bent of denkt dat je besmet bent met het virus en hoe de bond daarbij kan helpen.