FNV en overige zorgbonden eisen preventief gebruik FFP2-maskers

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 18 januari 2021

In een gezamenlijke brief aan Jaap van Dissel, directeur van het RIVM, eisen FNV, CNV, NU91 en V&VN zo snel mogelijk een aanscherping van de richtlijn voor het gebruik van mondmaskers door al het zorgpersoneel.

Aanleiding hiertoe is de extra besmettelijke Britse variant van het COVID-19 virus. De zorgbonden willen alles op alles zetten om zowel zorgverleners als hun patiënten zo goed mogelijk te beschermen. Het RIVM heeft inmiddels per brief laten weten dat het OMT ons verzoek op vrijdag 22 januari zal bespreken.

FFP2-maskers als richtlijn

Het RIVM adviseert nu nog chirurgische mondneusmaskers van het type IIR te gebruiken bij de meeste zorghandelingen, waaronder ook bij coronapatiënten. FFP2-maskers sluiten echter nauwer aan op het gezicht en beschermen beter tegen virussen van buitenaf. Omdat het nog maanden duurt voordat het vaccinatieprogramma effect zal hebben, vragen de vier zorgvakbonden het RIVM om de richtlijn aan te passen en preventief het gebruik van FFP2-maskers door alle zorgmedewerkers in te zetten, ongeacht de setting en de handelingen die uitgevoerd worden.

Ook Inspecties ingelicht

'Afgelopen donderdag heeft de FNV ook de Inspectie SZW en Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd schriftelijk verzocht om als toezichthouders onderzoek te verrichten of de chirurgische mondneusmaskers IIR wel voldoende persoonlijke bescherming bieden conform de daarvoor opgestelde Europese normen', zegt Kitty Jong, vicevoorzitter FNV. 'Tijdens de eerste uitbraak van COVID-19 waren er onvoldoende FFP2-maskers. Daar zou nu geen sprake meer van moeten zijn. Wij willen dan ook dat in álle zorgbranches, zoals in de verpleeghuizen, gehandicaptenzorg, jeugdzorg en thuiszorg al het zorgpersoneel goed beschermd kan werken.'