Actualiteitencollege: De toekomst van Zorg & Welzijn (GEANNULEERD)

Door Redactie 2 maart 2020

Omdat we als FNV de richtlijnen van het RIVM opvolgen, moeten we helaas het actualiteitencollege afgelasten. Tot 1 juni plannen we geen (nieuwe) bijeenkomsten meer. Daarna gaan we bekijken hoe en wanneer we het college opnieuw kunnen plannen. Heb je vragen over het corona virus met betrekking tot werk en inkomen, kijk dan op fnv.nl/corona.

De toekomst van de Zorg & Welzijn staat op het spel, omdat leerlingen en stagiairs massaal uitvallen tijdens hun opleiding. Burn-outs, studievertraging en stoppen met de opleiding zijn veel gehoorde gevolgen van de problemen die zich tijdens de stageperiode voordoen.

Leerlingen ingezet als volledig medewerkers

Door de personeelstekorten wordt ruim 80% van de leerlingen in Zorg & Welzijn als volledige werknemer ingezet, terwijl zij eigenlijk extra horen te zijn. Ze krijgen nauwelijks tot geen begeleiding en voelen zich vaak onder druk gezet om handelingen te verrichten waartoe ze nog niet bevoegd zijn. Drie op de tien zorgmedewerkers zegt zelfs dat de veiligheid en gezondheid van patiënten hierdoor onder druk komen te staan.

Deze conclusies komen uit het rapport ‘Stagemisbruik in Zorg & Welzijn’ van de FNV. Op het meldpunt Stagemisbruik ontving de FNV binnen twee maanden tijd meer dan 2.000 meldingen van zowel medewerkers als leerlingen in de sector Zorg & Welzijn.

Luister en praat mee

In het actualiteitencollege gaan we in op de resultaten van het meldpunt, en praten we met elkaar over wat er nodig is om leerlingen gemotiveerd te laten starten met een carrière in de Zorg &  Welzijn.

Waar?

Centraal Vakbondshuis, Hertogswetering 159, 3543 AS Utrecht

Wanneer?

Het actualiteitencollege was gepland op maandag 30 maart van 19:00 tot 21:30 uur.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.