Nog geen resultaat voor nieuwe cao Slagersbedrijf

Werkgevers sturen volgende week schriftelijk eindbod

Door Redactie 20 maart 2024

Op 18 maart was de vijfde onderhandelingsronde voor de nieuwe cao Slagersbedrijf. Na intensief overleg tussen werkgeversorganisatie KNS en de vakbonden FNV en CNV zeiden werkgevers begin volgende week een schriftelijk eindbod te sturen. Lees wat we verder besproken en gedaan hebben.

cao slagersbedrijf onderhandeling

Struikelblok en kleine winst

Tijdens dit laatste cao-overleg waren er opnieuw lange schorsingen voordat de werkgevers bereid waren een stap te zetten. Het struikelblok blijft voornamelijk het loon en de looptijd. Veel andere verslechteringsvoorstellen van de werkgevers zijn gelukkig van tafel geveegd.

• zo blijft de zondagtoeslag voor de ambachtelijk slagers ongewijzigd,
  • de seniorenregeling blijft op 60 jaar in plaats van 62 jaar
  • de productietoeslag van 1,25% wordt niet geschrapt, zoals de werkgevers wilden.

Petitie overhandigd namens ruim 1.000 werknemers

De kaderleden van FNV en CNV Vakmensen hebben voor het laatste cao-overleg gezamenlijk een petitie aan de werkgevers aangeboden. Met de oproep voor een beter loonbod, een verbeterde reiskostenregeling en seniorenregeling. Meer dan 1.000 werknemers uit de branche hadden de petitie ondertekend. Helaas hebben de werkgevers zich niet laten overtuigen om tot een goed onderhandelingsresultaat te komen.

Wat is het huidige bod van werkgevers?

Het laatste bod van de werkgevers is een cao met een looptijd van 18 maanden. Met daarbij een loonsverhoging van 5,5% per 1 maart 2024, gevolgd door 2,5 % op 1 januari 2025 en nog eens 1,5% op 1 juli 2025. De vakbonden vinden de looptijd te lang en de loonsverhoging te laag en  te laat in de tijd. Werkgevers konden daarop niet meteen een eindbod formuleren. Dat doen ze (schriftelijk) begin volgende week. Dit bod zullen we vanzelfsprekend snel aan onze leden voorleggen.

Wat is een eindbod?

Een eindbod houdt in dat werkgevers een laatste voorstel doen tijdens de onderhandelingen. Na dit bod stoppen de onderhandelingen. De bonden leggen het eindbod van de werkgevers negatief ter stemming voor aan de leden. We vinden dat het bod niet voldoet aan het mandaat waarmee jullie ons als bond hebben gemachtigd om te onderhandelen. Het uiteindelijke oordeel ligt bij de vakbondsleden. Stemt meer dan de helft van de stemmende leden tegen het eindbod van de werkgevers, dan is er geen cao-akkoord. Tegen het eindbod stemmen betekent dat je ook bereid bent om acties te voeren voor een betere cao.

Waar zijn we het wel over eens?

• De reiskostenvergoeding wordt verhoogd naar € 0,21 per kilometer. Daarnaast worden de reiskosten - als je op jouw initiatief verder van het werk gaat wonen - vergoed tot een maximum van 25 kilometer extra enkele reis. Dit geldt met ingang van de nieuwe cao ook voor werknemers die al verhuisd zijn.
  • Voor flexwerk wordt een artikel in de cao opgenomen: opdrachtgevers in het slagersbedrijf zijn verplicht een arbeidsovereenkomst aan te bieden aan (internationale) medewerkers die langer dan 5 jaar in een productiefunctie op het bedrijf werken, al dan niet via verschillende uitzendbureaus, duurzaam in Nederland verblijven en huisvesting in de directe omgeving hebben.
  • De loontabel wordt herzien gedurende de looptijd van de komende cao.
  • Er komt een stagevergoeding van € 350 voor Bol-leerlingen.
  • In de cao komen regelingen voor mantelzorg, budgetcoaches, employability en loopbaanadvies.

Controleer je gegevens

We houden onze leden via mailingen op de hoogte. Heb je nog geen mail ontvangen? Controleer dan in Mijn FNV of jouw gegevens e-mailvoorkeuren goed staan.

Nodig je collega uit

Een goede cao komt er niet vanzelf. Wij hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Het is belangrijk dat meer mensen bij Slagersbedrijven lid worden. Alleen op die manier versterken we onze positie in de onderhandelingen. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Ben je nog geen lid, word dat dan nu!

Contact

Wil je weten hoe de onderhandelingen verder zijn verlopen? Zoek een kaderlid op de werkvloer op en stel je vragen. Of mail Ilja Philippen, FNV bestuurder Voedingsindustrie.