Eindbod cao Slagersbedrijf biedt geen koopkrachtcompensatie

Stem vóór 9 april tegen het eindbod

Door Redactie 28 maart 2024

Werkgeversorganisatie Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) heeft negen dagen na het vijfde cao- overleg op 18 maart hun eindbod aan de vakbonden verstuurd. Dit loonbod verhoogt jullie loon met 0,5% ten opzichte van het vorige voorstel. Dit biedt echter nog steeds geen volledige koopkrachtcompensatie voor het personeel. Het oordeel is nu aan de leden van de FNV. Doe mee en stem voor 9 april tegen het eindbod!

Stem voor 9 april 2024 tegen het eindbod cao Slagers

Wat betekent een eindbod?

Een eindbod is het laatste voorstel van werkgevers tijdens de onderhandelingen. Zodra dit bod is uitgebracht, stoppen de onderhandelingen. Het eindbod van de werkgevers gaan de bonden negatief ter stemming aan de leden voorleggen. Dit doen wij, omdat we vinden dat het bod niet voldoet aan het mandaat waarmee jullie ons als bond hebben gemachtigd om te onderhandelen. Het uiteindelijke oordeel ligt bij de vakbondsleden, die gaan stemmen over het eindbod. Als een meerderheid tegenstemt, is er geen cao-akkoord. Een stem tegen het eindbod betekent ook leden bereid zijn om actie te voeren voor een betere cao.

Loonbod werkgevers te laag: stem tegen het eindbod!

De werkgevers bieden een loonsverhoging van in totaal 10% verdeeld over 18 maanden: een verhoging van 5,5% per 1 maart 2024, 1% per 1 november 2024, en 3,5% per 1 april 2025. Dit aanbod biedt nog steeds geen volledige compensatie voor het koopkrachtverlies dat werknemers de afgelopen twee jaar hebben geleden. Daarom legt de FNV dit eindbod met een negatief stemadvies voor aan de leden. Zij kunnen tot uiterlijk 8 april hun stem uitbrengen. Zij hebben via mail de link naar het stemformulier ontvangen.

Word lid en jij kunt ook stemmen!

Alleen leden kunnen stemmen op het eindbod voor de cao Slagersbedrijf. Ben je nog geen FNV-lid? Als je nu lid wordt FNV, kun jij ook je stem uitbrengen.

Word lid!

Wat zijn de scenario’s na het stemmen?

Dan is het eindbod afgewezen en geven we dat aan KNS door. We zullen KNS vragen betere afspraken te maken. Doet ze dat niet, dan gaan we een ultimatum stellen. Dat doen we alleen wanneer daar draagvlak voor is. Daarom ook de oproep om naar de ledenvergaderingen te komen. Wanneer KNS zich niets aantrekt van het ultimatum gaan we leden oproepen om actie te voeren. Dit organiseren we met onze kaderleden op verschillende locaties. Met acties hopen we een nieuwe cao af te dwingen.

Dan respecteren wij die uitslag en zullen wij KNS laten weten dat we het eindbod aanvaarden.

Controleer je gegevens

We houden onze leden via mailingen op de hoogte. Heb je nog geen mail ontvangen? Controleer dan in Mijn FNV of jouw gegevens e-mailvoorkeuren goed staan.

Nodig je collega uit

Een goede cao komt er niet vanzelf. Wij hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Het is belangrijk dat meer mensen bij Slagersbedrijven lid worden. Alleen op die manier versterken we onze positie in de onderhandelingen. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Contact

Hen je vragen of opmerkingen? Zoek een kaderlid op de werkvloer op en stel je vragen. Of mail Ilja Philippen, FNV bestuurder Voedingsindustrie.