Waardevolle input voor onderhandelingen cao Slagersbedrijf

Door Redactie 14 november 2023

In september en oktober hebben we vanuit FNV Voedingsindustrie een cao-enquête gehouden onder de werknemers van de Slagersbedrijven in Nederland. Een groot aantal deelnemers, zowel leden als niet-leden, hebben de enquête ingevuld. Hartelijk dank daarvoor! Jullie input is belangrijk voor ons, omdat jullie het beste weten waar verbeteringen nodig zijn. Deze inzichten nemen we mee in de onderhandelingen die op 30 november beginnen.

Waardevolle input voor onderhandelingen cao Slagersbedrijf

Zo blijkt uit de cao enquête...

• Dat 20% van de deelnemers nog geen lid is van onze vakbond, maar ons gelukkig wel weten te vinden nu het over deze belangrijke onderhandelingen gaat.
  • Ruim 63% van de deelnemers geen geld overhoudt aan het einde van de maand, of zelfs geld tekortkomt.
  • Dat ruim 70% van de deelnemers geestelijke en/of lichamelijke werkdruk ervaart en verlangt naar een vermindering hiervan. Dit heeft vaak te maken met personeelstekort, te veel werk, zwaar werk, werken in de kou en maandelijks geld tekort komen.
  • Dat slechts 55% van de deelnemers het eens is met de stelling dat ze gezond het pensioen kunnen halen.
  • Dat het belangrijkste onderwerp voor de onderhandelingen loon is, gevolgd door uitbreiding van de seniorenregeling en een betere reiskostenregeling.
  • Dat het onderwerp werkdruk ook in de top 5 van onderwerpen voor de onderhandelingen staat.

Hoe nu verder?

Met jullie input uit de enquête, stellen de FNV-sectorraadsleden en bestuurder de voorstellenbrief op. In de brief staan onze eisen voor jouw nieuwe cao. De brief vind je binnenkort terug op onze website. We houden jullie via e-mail en met poortacties op de hoogte tijdens de komende onderhandelingen. Ben je FNV-lid? Controleer in Mijn FNV of jouw gegevens en e-mailvoorkeuren goed staan.

Translations

Samen voor een goede cao Slagersbedrijf

Om een goede cao af te spreken, hebben wij jouw steun nodig. Onze beste steun is als je lid wordt van de FNV. Als FNV-lid sta je sterker en heb je meer invloed op de uitkomst van de cao-onderhandelingen. Samen met jou en alle andere FNV-leden kunnen wij opkomen voor betere arbeidsvoorwaarden, zodat jij en je collega’s krijgen waar jullie recht op hebben. Als je in dienst bent van een slagersbedrijf is het lidmaatschap gratis. Het lidmaatschap wordt aan het einde van het jaar volledig door je werkgever vergoed.

Sluit je aan!