Geen nieuwe voorstellen werkgevers na 2e cao-ronde

We verwachten 12 december serieus loonvoorstel voor cao Zuivel

Door Redactie 22 november 2022

FNV Voedingsindustrie, andere vakbonden en NZO-werkgevers onderhandelden 16 november voor de tweede keer voor een nieuwe cao Zuivel. Wij hoopten op verbetering, maar zij hielden vast aan hun voorstellen van 1 november. Werkgevers deden geen poging om nader tot elkaar te komen. Op 12 december spreken we elkaar weer en verwachten dan wél een serieus loonvoorstel.

De cao commissie Zuivel wil een serieus loonvoorstel zien op 12 december

Gezamenlijk voorstel vakbonden

Vakbonden FNV Voedingsindustie, CNV en de Unie willen voorkomen dat we nog maanden onderhandelen. Daarom hebben we werkgevers een gezamenlijk voorstel gedaan. De insteek is het aantal cao-onderwerpen te beperken, zodat een nieuwe cao voor de zuivelindustrie op 1 januari 2023 in kan gaan.

Oordeel cao-commissie

De cao-commissie van de FNV was vrijdag 18 november duidelijk over hoe we verder gaan:  “Of er komt een serieus loonvoorstel van de werkgevers op 12 december of we gaan leden oproepen het werk neer te leggen”.

Dit willen wij in jouw nieuwe cao Zuivel

Dit zijn onze voorstellen en de toelichting:

De werkgevers blijven weigeren om automatische prijscompensatie (APC) af te spreken. Wij vinden dit vreemd, omdat Friesland Campina, de grootste werkgever in de sector, voor het hogere personeel wel een systematiek heeft, met als uitgangspunt een loonsverhoging gebaseerd op de inflatie.  Deze systematiek is in de achterliggende jaren niet toegepast, omdat het Friesland Campina niet uit kwam.  Wat de FNV betreft is dit tekenend voor de opstelling van werkgevers. Bij een lage inflatie er op wijzen dat de geboden loonsverhoging de inflatie toch te boven gaat, bij een hoge inflatie wijzen naar de compensatie van de overheid (die maar beperkt structureel is) en roepen dat werknemers ook zelf een deel van de inflatie moeten betalen.

Zelf verhogen ze de prijzen wel flink.  Zo is de prijs van boter in oktober van dit jaar t.o.v. oktober vorig jaar met 39,1 % gestegen, kaas en kwark met 23,6%, yoghurt met 21,9% en verse halfvolle en magere melk met 21,4% (© de Volkskrant 9-11-2022. Bron: CBS).

Gezien de oproep die door ruim 2.000 zuivelwerknemers aan de vakbonden FNV en CNV is gedaan, hebben vakbonden voorgesteld om de automatische prijscompensatie dit jaar te laten voor wat het is. Wel moeten dan alle loonschalen in de cao met 350 euro omhoog. Wat werkgevers betreft een niet begaanbare weg. Zij houden vast aan de geboden 4% per 1-1-2023 en de eenmalige uitkering van 800 euro bruto. Voor de vakbonden is dit niet acceptabel, omdat dit voorstel voor werknemers namelijk een onacceptabele terugval in koopkracht betekent.

We hebben afgesproken dat we het budget voor duurzame inzetbaarheid (DI) gaan evalueren, maar de vakbonden willen ook afspreken dat werknemers in 2023 hun DI-budget kunnen gebruiken voor een sportabonnement of de aanschaf van een fiets. Werkgevers willen dat niet. Zij willen eerst evalueren of het DI-budget verruimd kan worden en dan pas in de lopende cao opnemen.

Werkgevers willen er weer niet aan. Wat vakbonden betreft gaan we ook in de zuivel afspreken dat de regeling in de cao komt, zodat ook de werknemers die 45 dienstjaren hebben hier gebruik van kunnen maken. Ook als ze bij verschillende (zuivel-) werkgevers gewerkt hebben. Waarom zou dit in de zuivel niet kunnen en in tal van andere sectoren wel?

Overwerkvergoedingen, DI-budget en de waarde van verlofdagen in kunnen zetten om aanvullend pensioen op te bouwen in de toekomstige pensioenregeling lijkt vakbonden een prima insteek. Dit maakt het voor werknemers mogelijk om eerder te kunnen stoppen met werken. Of dit mogelijk wordt in de toekomstige pensioenregeling moeten we afwachten. Dat laat onverlet dat we de bronnen voor dit aanvullend pensioensparen nu al kunnen afspreken. Of werkgevers hier toe bereid zijn, gaan we ze op 12 december vragen.

Andere onderwerpen zijn: consignatie, overdrachtstijd en het samenvallen van roostervrije dagen op feestdagen waarop werknemers vrij zijn. Deze komen in een apart overleg voor 12 december nog een keer aan de orde.

Werkgevers hebben voorgesteld om hier in de cao afspraken over te maken, omdat het parttime (willen) werken in 5 ploegendienst vaker voorkomt. Wij zullen 12 december reageren op het werkgeversvoorstel.

Voor werkgevers belangrijke onderwerpen. Afgesproken is dat beide onderwerpen in een apart overleg vóór het cao-overleg op 12 december nog een keer aan de orde komen.

Volgende onderhandelingen

De derde onderhandelingsronde voor de nieuwe cao Zuivel staat gepland op 12 december. Wij verwachten dan een serieus loonvoorstel van de werkgevers.

Samen voor een goede cao

Een goede cao komt er niet vanzelf. We hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Over het uiteindelijke onderhandelingsresultaat mag je meestemmen als je lid bent van de FNV. Maak je collega daarom ook lid van de FNV!  Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje. Dit lidmaatschap is nu extra voordelig, namelijk de eerste 6 maanden voor 25 euro

Een collega lid maken

Check jouw gegevens in MijnFNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Vragen of opmerkingen?

Als je vragen hebt, dan kan je altijd terecht bij Ron Vos, bestuurder FNV Voedingsindustrie.