Onderhandelaarsakkoord in de zuivel

Acties van de baan

Portret Lisanne de Hoop
Door Lisanne de Hoop 17 mei 2023

Gisteren zijn vakbonden FNV en CNV enerzijds en werkgeversorganisatie Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) anderzijds tot een onderhandelaarsresultaat gekomen. Stakingen zijn hierdoor voorlopig van de baan. In het akkoord staat dat personeel over 15 maanden bijna 12% meer loon krijgt. Daarnaast wordt de Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) verruimd.

Na estafettestakingen bij FrieslandCampina in Marum, Noordwijk, Steenderen, Borculo en Meppel bleek het toch mogelijk om tot een betere overeenkomst te komen met de NZO. Ron Vos, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ’Zonder de inzet van onze leden was het niet gelukt om tot betere afspraken te komen.’

Verbetering RVU- en consignatieregeling

Een van die afspraken is dat werknemers al met 35 dienstjaren in de zuivel, wanneer ze aan de voorwaarden voldoen, gebruik kunnen maken van de RVU. Hierdoor kunnen ze eerder stoppen met werken. Op dit moment is dat pas bij 45 dienstjaren bij eenzelfde werkgever in de zuivel.

Verder wordt de zogenaamde consignatieregeling, waarbij werknemers direct opgeroepen kunnen worden, op twee manieren verbeterd. Allereerst krijgen werknemers meer vergoeding. Daarnaast hoeven de uren die door consignatiediensten niet zijn gemaakt, niet meer te worden ingehaald.

Einde Duurzame Inzetbaarheidsbudget

Ook is in het onderhandelingsresultaat opgenomen dat het Duurzame Inzetbaarheidsbudget (DI-budget) per 1 januari 2024 vervalt. Werknemers krijgen tot 1 september 2023 de gelegenheid het opgebouwde DI-budget te besteden via de huidige regeling. Als zij het opgebouwde DI-budget niet besteden, wordt ernaar gestreefd dit uiterlijk eind 2023 uit te keren.

Leden aan zet

Het laatste woord is nu aan de leden van de vakbonden. Als zij instemmen met het akkoord, profiteren zo’n 12.000 werknemers bij 25 zuivelbedrijven van een nieuwe cao.