Estafettestakingen in zuivelsector van start

Werknemers staken voor een fatsoenlijke salarisverhoging

Door Redactie 4 mei 2023

Na het verlopen van het ultimatum op 26 april hebben leden van de FNV en het CNV in Marum de aftrap gegeven voor estafette stakingen in de zuivel. Ze staken om een fatsoenlijke salarisverhoging te eisen.

Staking voor goede cao Zuivel in Marum op 1 mei 2023

Stakingsestafette

De vakbondsleden werkzaam bij FrieslandCampina Marum staakten op maandag 1 mei. de Dag van de arbeid. Zo’n 60 vakbondsleden kwamen om 14:00 uur samen bij Cafe Markzicht in Marum. De lokale pers was met het dagblad van het Noorden en RTV Noord goed vertegenwoordigd.

Op woensdag 3 mei nam de Friesland Campina locatie in Noordwijk het stokje over door het werk 24 uur neer te leggen. Ook in Noordwijk kwamen zo’n 60 vakbondsleden bijeen in het actiecentrum.

Vanaf zaterdagavond 22:30 uur wordt er 24 uur gestaakt op de locatie Steenderen. Dat geldt ook voor de werknemers, die de daaropvolgende zondag moeten werken.

De ochtendploeg staakt vanaf 06:00 uur tot 14:00 uur. Verder de leden die werkzaam zijn in verschillend dagdienstfuncties. Honderd leden kwamen, voor ze zich inschreven als staker, samen op de parkeerplaats van de Formula Fabriek van Friesland Campina Borculo.

De nachtploeg komt op dinsdag 9 mei niet op, dat geldt ook voor de ochtend- en middagploeg op woensdag 10 mei. Verder staken leden in de verschillende dagdienstfuncties. Op dinsdag 9 mei kwamen een 90 tal leden zich inschrijven als staker of hun sympathie betuigen wanneer ze volgens rooster vrij waren.

Om tot een goede cao te komen, hebben we jouw hulp nodig!

De tijd van praten is voorbij en dat betekent dat we overal aan onze leden vragen om in actie te komen. In heel korte tijd kregen we er meer dan 800 leden bij. Maar met alleen lid zijn van een vakbond kom je er niet. Vergelijk het met een lidmaatschap bij de sportschool. Je kunt wel elke maand je lidmaatschap betalen, maar als je niet gaat trainen heb je geen resultaat. Zo is het ook bij ons! Als je betere arbeidsvoorwaarden wil, dan moet je dat laten zien! Ga in gesprek met je collega’s en kijk of jullie aan kunnen sluiten bij de steeds groter wordende groep actievoerders. Neem contact met ons op, dan kunnen we altijd samen met jullie bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Je hebt het recht om actie te voeren

Een werkonderbreking valt onder het stakingsrecht: Als de FNV een oproep doet, heeft iedereen het recht om te staken (ook niet-leden). Als je staakt mag je baas je niet tegenhouden, intimideren of straffen. Als dat wel gebeurt, meld je dat bij ons! Wel mag je werkgever salaris inhouden over de gestaakte uren. Ook korte werkonderbrekingen vallen onder het stakingsrecht.

Meedoen of meer weten?

Stuur een e-mail naar ron.vos@fnv.nl, bestuurder en onderhandelaar voor de cao Zuivel.