Waarom werknemers in de zuivelsector (moeten) staken voor een eerlijke beloning

Prijzen stijgen harder dan lonen: inflatiecompensatie hard nodig voor koopkrachtbehoud

Door Redactie 10 mei 2023

De NZO (Nederlandse Zuivel Organisatie) beweert dat de door vakbonden voorgestelde loonsverhoging van 8% voor werknemers in de zuivelsector niet mogelijk is vanwege de hogere inputkosten. Echter, de cijfers laten zien dat de prijzen van zuivelproducten de afgelopen jaren veel harder zijn gestegen dan de lonen in de sector. Inflatiecompensatie is daarom hard nodig om de koopkracht van werknemers op peil te houden.

Lonen en prijzen over een langere periode

Toelichting tabel: wanneer we uitgaan van de geboden 8% loonsverhoging door de zuivelwerkgevers zijn de reƫle lonen in de zuivelsector in de afgelopen 15 jaar, van 2009 tot en met 2023, niet toegenomen en zelfs negatief uitgevallen. Dit betekent dat de loonstijging niet in staat is geweest om de stijging van de prijzen (inflatie) te compenseren.

De inflatie blijft niet beperkt tot alleen het schaalsalaris!

Niet alleen het schaalsalaris, maar ook alle andere salariscomponenten in de zuivelsector worden door de inflatie geraakt. Denk hierbij aan vakantietoeslagen, eindejaarsuitkeringen en pensioenopbouw. De verlaging van belastingen en verhoging van heffingskortingen door de overheid is weliswaar positief, maar het is geen vervanging voor een eerlijke loonsverhoging. Ook heeft de zuivelsector de afgelopen jaren versoberingen doorgevoerd, zoals het afschaffen van de 58+ en 61-jarigen regeling en het verlagen van de 5 ploegendiensttoeslag. Hiermee hebben de werkgevers geld bespaard. Dit weegt niet op tegen de invoering van het DI-budget.

Koopkrachtverbetering via overheid sigaar uit eigen doos

Volgens de NZO verbeteren overheidsmaatregelen de kopkracht. Door lagere belastingen en hogere heffingskorting betalen werknemers minder belasting in 2023. Het klinkt goed, maar het is eigenlijk een vorm van uitstel van belastingbetaling. Het lijkt erop dat we deze "sigaar uit eigen doos" in 2024 of 2025 moeten terugbetalen. Zullen werkgevers dan een alternatief aanbieden? Tot nu toe hebben we ze dat nog niet horen voorstellen.

Ook werknemers zuivelsector recht op hogere loonsverhoging

De FNV zet in op een verhoging van 14,3% voor alle sectoren. In tegenstelling tot veel andere bedrijven hebben wij niet gekozen voor extra prijsverhogingen. Onze FNV-contributie is dit jaar met slechts 2,93% verhoogd, terwijl de inflatie (CPI) in 2022 10% is. Wij doen niet aan wat volgens onderzoek van de Rabobank graaiflatie heet. De FNV heeft een cao-akkoord voor het eigen personeel afgesproken met een gemiddelde loonstijging van 11,75%. Vanaf 2025 geldt voor iedereen APC (Automatische Prijs Compensatie). De Zuivelwerkgevers kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Het is belangrijk om naar de prijsontwikkeling van zuivelproducten te kijken en te erkennen dat zuivelwerknemers ook recht hebben op een eerlijke beloning.

Staken meer dan ooit hard nodig!

Er is een groeiende oproep om actie te voeren. Recentelijk hebben werknemers van Bouter Cheese (cao kaaspakhuizen) vier dagen gestaakt voor een betere loonafspraak. Wat maanden volgens de 'kaaswerkgevers' niet bleek te kunnen, kon nu ineens wel. De loonsverhoging van 7% per 1 januari 2023 ging naar 9% per 1 januari 2023. En dat voor alle werknemers in deze sector!

Het besef groeit dat het belangrijk is om in actie te komen:

• Voor een eerlijke verhoging van de lonen;
  • Voor invoering van de Regeling Vervroegd Uitreden (RVU-regeling);
  • Voor het verbeteren van de consignatieregeling;
  • Voor meer bestedingsmogelijkheden van het DI-budget (Duurzame Inzetbaarheid);
  • Tegen het inplannen van een roostervrije dag op een feestdag als je vrij bent.

Hoe nu verder met de cao Zuivel?

De eerste estafettestakingen voor een rechtvaardige cao waren op 1, 3 ,7, 8 en 10 mei. Op dinsdag 16 mei komt de cao-commissie weer bijeen om de volgende stappen voor het cao-traject te bespreken. Als de NZO blijft vasthouden aan hun laatste bod, zullen er meer stakingen volgen.

Samen staan we sterker

Hoe meer leden, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de NZO. Vooral tijdens stakingen. Heb jij collega’s, die nog geen FNV-lid zijn? Nodig ze dan uit lid te worden. En besluit jouw collega lid te worden, dan krijg jij als dank  €10 van ons!

Nodig jouw collega uit lid te worden

Meedoen of meer weten?

Stuur een e-mail naar ron.vos@fnv.nl, bestuurder en onderhandelaar voor de cao Zuivel.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.