Leden stemmen in met eindbod cao Unilever 2020-2022

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 21 april 2021

De leden van FNV hebben met een meerderheid van 68% ingestemd met het eindbod van Unilever voor de nieuwe cao. Ook de leden van CNV hebben ingestemd. Daarmee komt er een einde aan een zeer moeizaam cao-traject. Beide vakbonden kunnen nu overgaan tot ondertekening van de cao voor de periode 1 oktober 2020 t/m 31 maart 2022.

Moeizaam cao-traject eindigt met een eindbod

Tien formele cao-overleggen, tussen eind augustus 2020 en maart 2021, leidden helaas niet tot een cao-resultaat. Dat kwam met name omdat er geen overeenstemming kon worden bereikt over pensioen en loon. Unilever deed daarop een eindbod, dat FNV en CNV voorlegden aan de leden. De leden van FNV hebben uiteindelijk met een vrij ruime meerderheid ingestemd. Wel zijn veel leden kritisch op de wijze waarop Unilever zich heeft opgesteld in dit cao-traject.

De belangrijkste cao-afspraken

Gedurende de looptijd van de cao ontvangen leden een structurele loonsverhoging van in totaal 3%, plus een eenmalige van € 750,-. De pensioenregeling blijft op een goed niveau. Unilever gaat structureel minder pensioenpremie betalen, de premie voor werknemers wordt tijdelijk gehalveerd. Er komt een RVU-regeling, waarmee ploegendienstmedewerkers in Hellendoorn tot drie jaar voor hun AOW-leeftijd kunnen stoppen met werken. De 80-90-100-regeling wordt voor alle 60-plussers verbeterd.

Bestuurderswissel bij FNV

Het cao-traject is nu (bijna) afgerond. Na afronding van de laatste loodjes (met name het opstellen van de nieuwe cao-tekst), zal Mandy Peters, bestuurder bij FNV Voedingsindustrie, het pakket Unilever overnemen van Niels Suijker. Voorlopig kunnen leden bij vragen nog contact opnemen met laatstgenoemde. Onderwerpen waar FNV het komende jaar in ieder geval mee aan de slag gaat zijn de uitwerking van de pensioenafspraken; de evaluatie en het vervolg van ‘Flex Hellendoorn’; en de werkgroep ‘Modernisering cao’. En begin 2022 wacht het volgende cao-traject alweer.