Stemmen over het eindbod cao Unilever ‘20-‘22

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 1 april 2021

Deze week hebben FNV en CNV drie online-ledenbijeenkomsten gehouden over het eindbod van Unilever voor de nieuwe cao. FNV kijkt terug op goede bijeenkomsten met inhoudelijke gesprekken over de voor-en nadelen van het eindbod. Het is nu aan de leden om hun stem uit te brengen. Dit kan tot en met 18 april 2021.

Waarom een eindbod?

Tussen eind augustus 2020 en maart 2021 hebben vakbonden en Unilever tien cao-overleggen gehad. Dit heeft helaas niet geleid tot een onderhandelingsresultaat. De belangrijkste reden daarvoor is dat er geen overeenstemming kon worden bereikt over pensioen en loon. Unilever heeft daarop een eindbod gedaan. FNV en CNV leggen dit eindbod nu ter stemming voor aan de leden.

Pensioenafspraak staat niet in verhouding tot de loonsverhoging

Unilever betaalt nu een hoge pensioenpremie van +- 58% van de pensioengrondslag. FNV en CNV zijn bereid geweest om afspraken te maken over een gedempte kostendekkende premie, waardoor die kosten voor Unilever de komende jaren fors dalen. Alleen al in 2021 en 2022 levert dit Unilever een besparing op van zo’n € 60 miljoen. Het moet gezegd: ook met de afspraken uit dit eindbod blijft de pensioenregeling de komende jaren voor de deelnemers op een goed niveau.

FNV vindt het wel teleurstellend dat de werknemerspremie maar voor twee of drie jaar wordt verlaagd (van 3% naar 1,5%). Unilever gaat namelijk structureel minder premie betalen, maar de medewerkers maar tijdelijk. Bovendien staat de magere cao-loonsverhoging van in totaal 3% voor 18 maanden wat FNV betreft in geen enkele verhouding tot de enorme besparing die Unilever de komende jaren realiseert. De verhoging van 2% voor 2021 dekt amper de inflatie.

Overige afspraken in het eindbod

In het eindbod staat een aantal afspraken waar FNV positief over is. Denk daarbij aan de RVU-afspraak voor ploegendienstmedewerkers in Hellendoorn en de verbetering van de 80-90-100-regeling voor alle 60-plussers. Daar staat tegenover dat Unilever tot teleurstelling van vakbonden niet bereid is geweest om een afspraak over een thuiswerkvergoeding of een individueel opleidingsbudget te maken.

Gevolgen instemmen of afwijzen

FNV vond de inhoud van het eindbod onvoldoende om tot een onderhandelingsresultaat te komen. Nu is het oordeel aan de leden. Indien de leden in meerderheid voorstemmen, dan komt de nieuwe cao 2020-2022 tot stand. Bij een afwijzing, komt er nu geen nieuwe cao. Enerzijds realiseert Unilever dan niet de gewenste pensioenbesparing, anderzijds komen de overige afspraken (loonsverhoging en andere plussen uit het eindbod) ook niet tot stand. Of en hoe het cao-traject vervolgd wordt na een afwijzing, is best onzeker.

Stemmen over het eindbod

Leden hebben het volledige eindbod per mail of post ontvangen. FNV-leden kunnen t/m 18 april 2021 hun stem uitbrengen.