Vierde cao-overleg CBC in teken van RVU en loon

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 23 maart 2021

In het vierde cao-overleg op 19 maart 2021 is uitgebreid gesproken over eerder stoppen met werken. FNV en Cosun Beet Company zitten hier nog lang niet op één lijn. Ook op loon is het verschil nog aanzienlijk.

CBC vreest effecten van eerder stoppen met werken

Bij CBC zijn er de komende jaren enkele tientallen medewerkers (in ploegendienst) die op basis van hun leeftijd van een RVU gebruik zouden kunnen maken. CBC vreest dat de RVU weleens te populair zou kunnen worden. Bij teveel uitstroom zou het dan lastig worden om de planning rond te krijgen. CBC wil daarnaast de huidige 80-90-100-regeling betrekken bij dit overleg, omdat deze ontziemaatregel volgens CBC óók drukt op de bezetting.

RVU-voorstel CBC

In het vierde cao-overleg heeft CBC een concreet RVU-voorstel gedaan:

• De regeling gaat in per 1-1-2022 en loopt t/m 2025.
  • Deelname staat alleen open voor medewerkers in ploegen die minimaal 10 jaar direct voorafgaand aan uittreden in ploegen gewerkt hebben.
  • Een werknemer kan tot drie jaar eerder stoppen, maar CBC vergoedt maximaal € 22.164 in totaal (i.p.v. drie keer € 22.164).
  • CBC wil de 80/90/100-regeling en de seniorenurenregeling, die nu ingaan vanaf 58 jaar, in de toekomst laten meestijgen met de AOW-leeftijd. Daar kan maximaal 9 jaar tussen zitten. In 2025 is de AOW-leeftijd 67. Stel dat de AOW-leeftijd in de jaren daarna doorstijgt, dan schuift de ingangsdatum van de 80/90/100-regeling en de seniorenurenregeling mee.
  • CBC wil afspreken dat nieuwe medewerkers minimaal 15 jaar in dienst moeten zijn om deel te kunnen nemen aan deze beide regelingen.

Reactie FNV

FNV heeft onder meer veel moeite met het voorstel van CBC om slechts één keer € 22.164 te betalen. CBC vindt het anders te duur worden. CBC kijkt echter enkel naar eenmalige kosten en gaat volledig voorbij aan de inverdieneffecten van de RVU: als oudere ‘dure’ werknemers uitstromen en vervangen worden door nieuwe medewerkers die onderin de loonschaal beginnen, dan verlaagt dat de kosten voor de werkgever aanzienlijk. Ook t.a.v. de andere voorwaarden van CBC heeft FNV de nodige kritische opmerkingen geplaatst in het overleg.

CBC doet licht verbeterd loonbod

CBC heeft het loonbod verhoogd met een kwart procent: 1,75% per 1 januari 2021 en € 450,- eenmalig (voor een cao van één jaar). CBC geeft aan dat hier weinig rek meer inzit. FNV en de andere vakbonden hebben een tegenvoorstel gedaan van 3%. Dit gat is dus nog aanzienlijk. Verder wordt er onder meer nog gesproken over een thuiswerkvergoeding.

Wat vinden de leden?

Het cao-overleg wordt 15 april vervolgd. Dat wordt een belangrijk overleg. FNV is heel benieuwd hoe de leden aankijken tegen het RVU-voorstel en de loonsverhoging. Is een RVU-voorstel waarbij CBC niet het maximale bedrag betaalt bespreekbaar? Hoe kijken leden tegen de overige voorwaarden aan? En welke loonsverhoging moet er minimaal op tafel komen, wetende dat de rek er bij CBC bijna uit is? FNV hoort graag van leden, zodat de bond op 15 april goed weet welke ruimte leden zien om evt. tot een cao-akkoord te komen.