Enquête nieuwe cao Cosun Beet Company

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 26 oktober 2020

De huidige cao voor Cosun Beet Company, Sensus BV en hoofdkantoororganisatie Cosun (hierna: cao CBC) loopt af op 1 januari 2021. In december start het overleg over een nieuwe cao. FNV heeft samen met de kadergroep alvast een concept-inzet opgesteld. Leden worden van harte uitgenodigd om hier hun mening over te geven. Daarna maken we de cao-voorstellen definitief. Vul vóór 30 oktober a.s. onze korte cao-enquête in!

Cao-onderhandelingen en corona

De coronacrisis zorgt voor onzekere tijden voor bedrijven en werknemers. Sommige sectoren worden hard geraakt. Maar er zijn ook bedrijven die relatief weinig of geen last hebben van de coronacrisis. FNV zal per bedrijf en sector, samen met de vakbondsleden, moeten bekijken wat een haalbare inzet is voor het cao-overleg. Vakbonden en CBC hebben de intentie om vanaf december fysiek samen te komen voor cao-overleg. Of dat doorgang kan vinden, zal afhangen van de maatregelen die de overheid dan hanteert. FNV zal voorlopig helaas geen fysieke ledenbijeenkomsten kunnen organiseren. Via onze nieuwsbrieven en een enquête hopen we onze leden toch voldoende te kunnen betrekken bij dit cao-traject.

Waar wil FNV in de nieuwe cao op inzetten?

De FNV-kadergroep heeft een aantal concept-cao-voorstellen opgesteld. Graag leggen we deze aan de leden voor. Aanvullingen en opmerkingen zijn meer dan welkom. Zo nodigen we jullie in het bijzonder uit om te reageren op onze loonvraag.

• Het arbeidsvoorwaardenbeleid van FNV geeft namelijk de ruimte om in 2021 tot 5% loonsverhoging te vragen bij bedrijven waar het goed gaat. Als het bij een bedrijf minder goed gaat, dan kan deze loonvraag ook lager zijn. Dan is het wel zaak dat er andere afspraken gemaakt worden die bijdragen aan de kwaliteit van werk. FNV hoort graag welke loonvraag leden bij CBC passend vinden bij een cao-looptijd van één jaar.
  • FNV wil in de cao eerder stoppen met werken (drie jaar voor de AOW-leeftijd) voor zware beroepen mogelijk maken, zoals afgesproken is in het landelijke pensioenakkoord.
  • FNV wil dat het vitaliteitsbudget tot drie jaar opgespaard kan worden, zodat je ook iets kan kiezen dat méér kost dan je jaarlijkse budget toestaat.
  • Thuiswerken hoort bij het ‘nieuwe normaal’. Goede faciliteiten en een structurele vergoeding voor medewerkers die dit (deels of volledig) doen, passen daarbij.
  • Vakbondsleden maken de inzet van FNV mogelijk. De fiscaal vriendelijke behandeling van de vakbondscontributie moet worden voortgezet. En we willen graag nog een extra vergoeding afspreken van € 100,- netto als je van deze regeling gebruik maakt.
  • FNV vindt dat structureel werk de norm moet zijn, flex is alleen voor ziek & piek. FNV wil graag afspraken maken die leiden tot meer zekerheid voor flexwerkers binnen CBC.
  • De huidige cao-afspraken over de WHK-premie, de inspanningsverplichting voor het plaatsen van mensen met een arbeidsbeperking en de werkgeversbijdrage kunnen ongewijzigd worden gecontinueerd.

Geef je mening over deze concept-cao-voorstellen!

Met welke loonvraag vind jij dat FNV het overleg moet ingaan? Mis je nog iets in deze voorstellen, of heb je opmerkingen of aanvullingen? Leden (en niet-leden) kunnen tot 30 oktober a.s. hun mening geven via DEZE LINK . Na jullie reacties maken we de voorstellen definitief. FNV zal de leden de komende tijd uiteraard regelmatig informeren over de cao-onderhandelingen.