FNV-leden stemmen over eindbod voor cao Cosun Beet Company

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 20 mei 2021

Cosun Beet Company, Sensus B.V. en Hoofdkantoororganisatie Cosun hebben de vakbonden schriftelijk een eindbod gedaan voor een nieuwe cao. Dit eindbod was aangekondigd toen de cao-onderhandelingen op 6 mei jl. vastliepen. Het is nu aan de vakbondsleden om te stemmen over het eindbod. Dat kan tot en met 30 mei a.s..

Cao-overleg liep vast op loon

In het cao-overleg van 6 mei jl. hebben partijen veel gesproken over de loonsverhoging. FNV was bereid twee jaar RVU te accepteren, mits er een goede loonsverhoging op tafel kwam. Hoewel partijen elkaar in het overleg van 6 mei naderden, wilde CBC de wat FNV betreft benodigde laatste stap niet zetten. Daarom kwam er geen cao-resultaat, maar spreken we nu over een eindbod.

De loonsverhoging in het eindbod

CBC biedt 3% loonsverhoging bij een cao-looptijd van 15 maanden. Ook is er een eenmalige vergoeding van € 500,-. De cao-loonsverhoging gaat in op 1 april 2021. De loonsverhoging teruggerekend naar 12 maanden is 2,4%. Dat ligt iets boven het gemiddelde wat nu in Nederland wordt afgesproken. FNV zette in op 3% voor een cao van 14 maanden en een ingangsdatum van de cao-loonsverhoging per 1 januari 2021. De verschillen zitten ‘m dan ook niet zozeer in de hoogte van de loonsverhoging, maar wel in de cao-looptijd en het aantal maanden waarvoor de loonsverhoging geldt.

Plussen en minnen in het eindbod

FNV is onder meer positief over de thuiswerkvergoeding vanaf 2021; de aanvulling van het geboorteverlof; en de mogelijkheid om het vitaliteitsbudget tot drie jaar te stapelen. Over andere onderdelen van het eindbod zijn we minder te spreken. Zo is de vergoeding voor de RVU-regeling gemaximeerd op twee i.p.v. drie jaar. De ingangsdatum voor de 80-90-100-regeling en de seniorenurenregeling (nu 58 jaar) worden gekoppeld aan de AOW-leeftijd. Dat houdt in dat, mocht de AOW-leeftijd na 2025 met een paar maanden stijgen, de ingangsdatum voor deze regelingen met hetzelfde aantal maanden meestijgt. Ook moeten nieuwe medewerkers vanaf 2022 minimaal 10 jaar in dienst zijn om deel te kunnen nemen. Dat had FNV graag anders gezien.

Gevolgen van instemmen of afwijzen

Het is nu aan leden van de vakbonden om zich uit te spreken over het eindbod. Als de vakbondsleden in meerderheid voorstemmen, dan komt de nieuwe cao 2021-2022 tot stand. Als de leden in meerderheid tegenstemmen, dan komt er vooralsnog geen cao tot stand. Dan kunnen vakbonden proberen om met acties een beter cao-resultaat af te dwingen. Leden hebben het volledige eindbod ontvangen en hebben een link ontvangen om hun stem uit te kunnen brengen.