Leden stemmen in met cao Suiker Unie '19-'20

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 18 oktober 2019

De afgelopen weken konden vakbondsleden hun stem uitbrengen over het onderhandelingsresultaat voor de cao Suiker Unie 2019-2020. De uitslag is dat 83% van de FNV-leden ingestemd heeft met het bereikte resultaat.

Cao nu definitief rond

16% van de leden stemden tegen. De voornaamste kritiek van de tegenstemmers richt zich op de hoogte van de loonsverhoging en de afspraak over de gedempte kostendekkende premie. Dat laat onverlet dat er sprake is van een ruime meerderheid van voorstemmers. Ook de vakbonden CNV en VACOS hebben ingestemd. Dat betekent dat de cao Suiker Unie, met een looptijd van 1 april 2019 t/m 31 december 2020, nu definitief rond is.

De cao bevat op hoofdlijnen de volgende punten:

• Een structurele loonsverhoging van 4,5% per 1 april 2019.
• Verhoging van de loonschalen per 1 december 2019 met een bedrag van €100,- bruto. Dit ter vervanging van de bijdrage in de ziektekosten en premiesparen. Deze verhoging telt zodoende mee in de grondslagen voor pensioen, ploegentoeslag, eindejaarsuitkering en vakantiegeld.
• Vanaf 2020 een vitaliteitsbudget van € 450,- bruto per jaar, naar eigen inzicht te besteden aan gezondheid, vitaliteit en loopbaanontwikkeling.
• Invoering van een gedempte kostendekkende premie in de pensioenregeling per 1 januari 2020.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.