Teleurstellend vervolg cao-overleg Cosun Beet Company

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 23 februari 2021

FNV wilde in het derde cao-overleg op 19 februari 2021 verder praten over vier onderwerpen. Te weten; eerder stoppen met werken; vitaliteitsbudget; thuiswerkvergoeding; en loonsverhoging. FNV moet constateren dat op deze onderwerpen vrijwel geen voortgang is geboekt. Sterker nog, t.a.v. eerder stoppen met werken werd FNV onaangenaam verrast door de reactie van CBC.

Lange coronapauze

Het tweede overleg voor de nieuwe cao voor CBC, Sensus BV en Cosun dateerde alweer van 14 december 2020. Een overleg in januari werd verplaatst vanwege de coronaregels. Om de vertraging niet verder op te laten lopen, is er nu voor gekozen de onderhandelingen ‘online’ te vervolgen.

Eerder stoppen met werken

FNV wil in de cao eerder stoppen met werken (drie jaar voor de AOW-leeftijd) voor zware beroepen mogelijk maken. De wetgever heeft deze Regeling voor Vervroegd Uittreden (RVU) mogelijk gemaakt per 2021. CBC betaalt dan € 22.164,- per jaar dat de werknemer (vrijwillig) eerder uittreedt. FNV vroeg in het tweede overleg aan CBC om inzicht te geven in het aantal potentiële deelnemers, zodat we op basis hiervan de haalbaarheid van de RVU konden bespreken.

RVU bespreekbaar, maar met een addertje onder het gras

CBC zegt nu bereid te zijn serieus naar de RVU te willen kijken, maar wel met een addertje onder het gras. CBC verwacht dat veel oudere werknemers van de RVU-regeling gebruik willen maken. In combinatie met de huidige 80-90-100-regeling zou de bezetting in de ploegen dan teveel onder druk komen te staan. Kortgezegd, CBC wil de RVU-regeling wel verder bespreken, maar dan moeten vakbonden bereid zijn om óók de huidige 80-90-100-regeling bij het gesprek te betrekken. CBC wil hiervoor een apart overleg organiseren. FNV is op zich bereid tot een apart overleg over RVU, maar FNV is zeker níet bereid om de huidige 80-90-100-regeling te versoberen.

Vitaliteitsbudget en thuiswerkvergoeding

FNV wil dat dat je het budget ook kunt aanwenden om te kunnen sporten. Het huidige aanbod bestaat immers vrijwel volledig uit online-cursussen. Sporten is juist goed voor je vitaliteit, maar CBC wil hier niet aan meewerken. CBC wil ook niet meewerken aan een structurele thuiswerkvergoeding, omdat ‘er voor iedereen een plek is op kantoor’. Iets eenmaligs voor thuiswerken als gevolg van corona is evt. ‘bespreekbaar’, maar concreter dan dat werd CBC niet.

CBC doet wéér geen beter loonbod

CBC bood in het eerste cao-overleg een loonsverhoging van 1,5% per 1 januari 2021 en € 450,- eenmalig. Zowel in het tweede als derde overleg is hier geen verbetering op gekomen. CBC wil het loonbod namelijk laten afhangen van alle andere afspraken. Juist gezien de zeer beperkte voortgang op die andere onderwerpen, is dat extra teleurstellend. FNV heeft samen met de andere vakbonden nog een tegenbod van 3,5% gedaan, maar ook daarop bleef CBC stil.

FNV en CBC kijken verschillend terug op het overleg

FNV hield een bittere nasmaak over aan het overleg, maar CBC zag dat anders. Volgens de werkgever was er ruime voortgang geboekt. Het klopt dat er op kleinere onderwerpen enkele afspraken kunnen worden gemaakt, maar dat doet niets af aan de conclusie van FNV dat juist op de vier belangrijkste onderwerpen er vrijwel géén voortgang is. Het cao-overleg wordt vervolgd op 19 maart. Vóór die datum zal er vermoedelijk nog een extra RVU-overleg plaatsvinden.