FNV mist waardering voor medewerkers bij JDE

portret Niels Suijker
Door Niels Suijker 2 november 2020

JDE doet geen loonbod en reageert zeer terughoudend op de cao-voorstellen van vakbonden. JDE lijkt het cao-traject vooral te zien als een middel om de loonkosten (op termijn) te verlagen. Waardering voor medewerkers blijft uit. Dat is de uitkomst van het cao-overleg van 30 oktober.

Hoe staat JDE er nu écht voor?

JDE benadrukt keer op keer hoe lastig de marktomstandigheden zijn en dat het resultaat onder druk staat. De cao-voorstellen van de vakbonden zouden weinig rekening houden met de ernst van de situatie waarin JDE Nederland zich bevindt. Feit is echter dat JDE NL een winstgevend bedrijf is dat onderdeel is van een (enorm) winstgevend internationaal concern.

Eerder stoppen met werken en sociaal plan

JDE reageert terughoudend op het voorstel om afspraken te maken over eerder stoppen met werken. Dit onderwerp wordt de volgende keer wel verder besproken. JDE voelt verder weinig voor het verlengen van de 80-90-100-regeling van twee naar vier jaar. Vakbonden willen het sociaal plan graag met twee jaar verlengen. JDE vindt dat dat geen onderwerp is voor de cao-tafel. Of JDE hier wel afspraken over wil maken, is nog niet helder.

Thuiswerkvergoeding en reistijd buitendienst

FNV wil afspraken maken over een thuiswerkvergoeding. JDE ziet een relatie met de (doorbetaalde) reiskostenvergoeding. Nu een cao-afspraak maken voor de lange termijn ziet JDE niet zitten. Een tijdelijke afspraak is evt. wel bespreekbaar. JDE heeft meer tijd nodig om het cao-voorstel over een beperking van de maximale reistijd in eigen tijd voor buitendienstwerkers te beoordelen.

JDE wil arbeidsvoorwaarden vooral versoberen

JDE wil ‘op termijn’ beleid maken over duurzame inzetbaarheid. Maar nu al wil het afspraken maken over minder ADV voor nieuwe medewerkers en het afbouwen van toeslagen voor medewerkers van 57,5 jaar en ouder die in een ander rooster terecht komen. JDE noemt dat het ‘toekomstbestendig’ maken van arbeidsvoorwaarden. In deze vorm kan FNV het niet anders zien dan als een besparing op loonkosten.

Het vervolg

Het gat tussen wat FNV wil en wat JDE wil is groot. Op 20 november a.s. praten partijen verder. Wat FNV betreft is het essentieel dat JDE dan bereid is om stappen te zetten. Anders dreigt het overleg vast te lopen en daar is wat FNV betreft niemand bij gebaat.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.