Veel te heet in de slachterijen

portret Rogier Esselbrugge
Door Rogier Esselbrugge 07 augustus 2018

Het is veel te heet in de slachterijen. FNV Voedingsindustrie krijgt steeds meer klachten binnen over het werken in slachterijen. De temperatuur in een slachthuis kan oplopen tot wel 40 graden.

‘Het werken in een slachterij is fysiek zwaar werk. We hebben namens verschillende medewerkers klachten over hun werkomstandigheden ingediend bij de Inspectie SZW’, aldus John Klijn van FNV Voedingsindustrie: ‘De werknemers binnen de slachterijen moeten gezond en veilig kunnen werken en dat is nu zeker niet het geval. De FNV wil snel met de werkgevers en de Inspectie SZW om de tafel om te praten over structurele oplossingen!’

Klijn vervolgt: ’De werkgevers nemen nu namelijk geen structurele maatregelen om verkoeling te verzorgen voor hun medewerkers. Werknemers mogen wel vaker een pauze nemen, mogen vaker water drinken en er worden soms ijsjes uitgedeeld, maar echte maatregelen, zoals ventilatoren of een airco, worden niet genomen.’

Ongeveer 2.000 medewerkers van de slachterijen werken dagelijks in de hitte. In de totale vleessector werken circa 12.000 mensen.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

;