Drukke periode voor FNV Spoor bij NS

Waar zijn we mee bezig?

Door Redactie 6 december 2022

Deze keer een langer bericht om onze leden en niet-leden bij NS te informeren over de vele onderwerpen waarmee we op dit moment voor jullie mee bezig zijn.

Drukke periode voor FNV Spoor bij NS

Vanaf 7 november zijn wij samen met andere vakbonden in overleg om tot tijdelijke noodafspraken met NS te komen. NS heeft daarmee als doel verdere afschaling te voorkomen. FNV Spoor heeft gesteld dat de te maken afspraken absoluut tijdelijk moeten zijn. Het niet ten koste van de sociale veiligheid mag gaan en dat daarmee ook de werkdruk voor het personeel verlaagt moet worden. We zitten nu in de afrondende fase. NS is ons al op veel punten tegemoetgekomen, maar we missen nog concrete toezeggingen voor werkdruk verlagende maatregelen, zoals aanpassen van de bijsturingsnorm en meer kans om (snipper)verlof op te nemen. Wij hebben ook diverse voorstellen gedaan om het kantoorpersoneel enthousiast te maken om zich op vrijwillige basis een of meerdere keren per week als trein assistent in te laten zetten. Het inzetten van “kantoorpersoneel” klinkt sympathiek, maar we moeten ervoor zorgen dat voor hun de werkdruk niet toeneemt of dat het ten koste van hun eigen werkzaamheden en/of collega’s gaat.

Om NS personeel te stimuleren meer diensten te gaan werken, hebben wij voorgesteld dat NS de kosten van de kinderopvang op zich neemt, dat mensen die aan deze noodmaatregel mee gaan werken, WTV met bonus kunnen verkopen of dan men gebruik van de nieuwe cao afspraak kan maken, de arbeidsduur naar 40 uur per week te verhogen. Uiteraard hebben ook de OR van NS Reizigers en de OR van C&O en groep een belangrijke taak in dit dossier. Klik hier voor onze eerdere nieuwsbericht over dit overleg met onder andere onze voorwaarden en voorstellen.

Zondag 3 april was een zwarte dag voor NS en haar werknemers. Na een unieke IT-storing heeft NS de volledige dienstregeling opgeheven en werd er niet verder gezocht naar mogelijkheden om toch te kunnen rijden zodat gestrande reizigers, los van de opgeheven dienstregeling, vervoerd konden worden. Want dat is vaak veel beter dan gestrand blijven op een station ver van je uiteindelijke bestemming of huis af.

Op 5 april hebben wij NS opgeroepen publiekelijk excuses naar haar personeel te maken en hebben wij opgeroepen tot een onafhankelijk onderzoek. Op 26 april heeft er n.a.v. van onze brief overleg met NS plaats gevonden. Ook de andere vakbonden sloten daarbij aan. Met NS hebben we afgesproken dat FNV Spoor betrokken zou worden bij het onafhankelijk onderzoek. Zie hier ons eerdere bericht over dat overleg en de afspraken.

De lessen van 3 april

Woensdag 30 november hebben we met NS het rapport van het externe onderzoeksbureau “Instituut voor Veiligheid en Crisismanagement” besproken. Los van de opeenvolgende IT-storingen die dag en de keuzes en besluiten die NS die dag heeft gemaakt, hebben wij hierbij vooral ingezoomd naar de toekomst. Uit het rapport blijkt dat namelijk het stilleggen van het treinverkeer die dag de enige optie was. Dit omdat er geen plan klaar lag voor een eventueel minimaal alternatief reisaanbod, zoals een pendeldienst.

Het, sinds 2017, centraliseren van taken en functies uit de regionale  bijsturingscentra en het introduceren van zonder meer werken binnen een vast plan “Stick to the plan” heeft ervoor gezorgd dat NS stuurloos is geworden als er landelijk iets verkeerds gaat of een verstoring buiten de scope van “het plan” komt. Het is belangrijk dat in de toekomst de situatie voorkomen wordt waarbij de frontliners verstoken blijven van informatie een gebrek aan handelingsperspectief ervaren.

FNV Spoor stelt dat er nog steeds 5 regionale bijsturingscentra zijn die je als “terugvalorganisatie” kunt gebruiken om op beperkt niveau bij te sturen. Zonder dat je een nieuwe structuur gaat bedenken. Zijn kunnen de standplaatsen in hun regio aansturen. Deze 5 centra worden nu buiten de oplossingen gehouden. FNV Spoor toept op deze mogelijkheid niet verloren te laten gaan. Nu zijn de centra en de werknemers met de kennis er nog.

NS heeft toegezegd de regio’s weer belangrijker te maken. Daar moet de kennis (ook) zitten en daar moet men ook besluiten mogen nemen. Uiteraard in afstemming. Dit heeft veel minder met IT te maken dan met leiderschap. NS is zich daarvan bewust en heeft toegezegd, daaraan slagvaardig verbeteringen in door te zullen voeren. FNV Spoor is tevreden dat de onderzoeksresultaten onze stellingen bevestigen en dat NS het met ons eens is dat de regio (weer) belangrijk gemaakt moet worden. FNV Spoor heeft ook voorgesteld periodiek droog te oefenen zodat de kennis getoetst, behouden en indien nodig geactualiseerd kan worden. Ook hier is NS mee akkoord gegaan.

Al enige tijd spreekt FNV Spoor bij regelmaat haar zorgen tegen NS uit over de problemen voor de werknemers Veiligheid & Service door de soms zeer slechte werking van de Push to Talk, het recent door NS aangeschafte groepscommunicatiemiddel. De verbinding met de collega teams en met de meldkamer lopen soms zeer slecht of komen niet tot stand. Soms ook in mogelijk levensbedreigende situaties, waarbij het contact met collega’s en meldkamer levensreddend en/of levenssparend kunnen zijn. Overigens hebben wij ook m.b.t. het gebruik van deze “PTT” bij de RET-diensten door machinisten, NS opgeroepen naar andere communicatiemiddelen over te stappen. Daar gaat het niet om levensbedreigende en of -sparende situaties, maar om wat mildere gevaarzetting en vooral het effect van inefficiëntie bij onvoldoende contactmogelijkheden.

Met enkele heftige voorbeelden heeft FNV Spoor NS nu nogmaals met klem tot spoedactie opgeroepen en niet te wachten tot er gewonden of erger te betreuren zijn. Zodra er hierover nieuws te melden is, laten we het jullie weten.

Op 6 oktober heeft FNV Spoor NS opgeroepen te zorgen dat NS’ers met Long-Covid nadelige gevolgen ondervinden. De medische klachten zijn al ernstig genoeg. Deze covid (SARS-CoV-2) besmetting is in veel gevallen waarschijnlijk tijdens het werk gebeurd, aangezien de werknemers in de nabijheid van grote aantallen passagiers of in direct contact met collega’s hebben gewerkt. Gelukkig is het overgrote deel redelijk snel hersteld, maar een enkeling behoudt langdurige long-covid klachten. Tijdens het vakbondsoverleg op 2 november heeft NS aangegeven dat het aantal gevallen zeer gering is en daarom geen noodzaak te zien om een collectieve regeling met vakbonden af te spreken, zoals recent voor Chroom-6. Wel zegde NS toe coulant met werknemers met long-Covid klachten om te zullen gaan en individueel maatwerk te zullen leveren.

Wij hebben NS verzocht ook schriftelijk op ons voorstel te reageren. Afgelopen vrijdag hebben wij de formele reactie op ons schrijven ontvangen. Klik hier om de brief van NS te lezen. NS stelt daarin dat als collega’s blijvende schade ondervinden van long-covid, NS er voor hun zal zijn. NS Insurance zal deze collega’s dan bijstaan en tot passende maatwerk-afspraken te komen. Mocht je blijvende schade vanwege long-covid ondervinden, adviseren wij jou, je bij NS te melden. Mocht je er dan met NS niet uitkomen, neem dan contact op met één van onze FNV Spoor vakbondsconsulenten. Klik hier voor de contactgegevens van onze consulenten.

Regelmatig ontvangen we signalen dat NS wachtdagen inhoudt als men positief op Covid is getest, maar zich niet ziek voelt en in staat is te werken. Vanuit de overheidsmaatregelen dient men om verdere verspreiding te voorkomen, dan wel in quarantaine te blijven. FNV Spoor vind het daarom onterecht dat er wachtdagen worden ingehouden en zelfs gevaarlijk. De kans bestaat dat mensen zich dan niet laten testen of bij een positieve test toch gaan werken. Met alle gevolgen van dien.

FNV Spoor heeft NS hierop aangesproken of zij het met ons eens zijn. NS heeft ons bevestigd dat het inleveren van de wachtdag niet geldt als een medewerker vanwege een coronabesmetting niet naar het werk kan komen maar wel in staat zou zijn om te werken. Dat betekent dat een medewerker in dat geval zich wel ‘afmeldt’ bij zijn leidinggevende maar zich niet ziekmeldt. Een medewerker blijft op BA staan. NS heeft tevens toegezegd dit intern te zullen communiceren, zodat hierover geen onduidelijkheid ontstaat. Mocht er tocht er bij jou in deze situatie wel een wachtdag zijn ingehouden en deze is niet teruggeboekt, adviseren wij je jouw leidinggevende te verzoeken deze wachtdag(en) alsnog terug te boeken. Kom je er met je leidinggevende niet uit en ben je FNV Spoor lid, meld je dan bij één van onze FNV Spoor vakbondsconsulenten. Klik hier voor de contactgegevens van onze consulenten.

Young Capital, hofleverancier voor uitzendkrachten binnen NS, hanteert nog steeds de oude loonschalen van NS. Zowel in de betalingen aan werknemers als in de wervingscampagne. FNV Spoor heeft NS hierop aangesproken. NS heeft toegezegd alle uitzendbureaus hierop aan te spreken en zal er ook voor zorgen dat deze werknemers met terugwerkende kracht het juiste salaris ontvangen.

Op 3 november hebben wij jullie geïnformeerd over de stand van zaken in het hoger beroep dat FNV Spoor, samen met onze collega’s van VVMC, tegen het vonnis van de rechtbank in de bodemprocedure NS Service Stations inzake vaststelling hoogte van de ontslagvergoeding. De advocaten van NS hebben 10 weken de tijd om haar reactie op de door de FNV en VVMC ingediende gronden bij het gerechtshof in te dienen. Om diverse redenen hebben zij om uitstel verzocht. Zij hebben nu tot en met 24 januari de tijd met hun reactie te komen. Voor de kans op een gunstig oordeel van deze rechters maakt dit uitstel niks uit. Pas daarna zal het gerechtshof beslissen hoe de hoger beroepsprocedure wordt voortgezet. Zodra er weer nieuws te melden is in de hoger beroep procedure, berichten we jullie weer.

Hierbij willen we onder de aandacht brengen dat je door jouw pensioenfonds bent geïnformeerd over een indexatie, voor werkenden en voor gepensioneerden. Pensioenfonds Rail & OV informeert je ieder jaar hierover.

Dit jaar vragen we hiervoor extra aandacht, omdat we te maken hebben met een indexatie die historisch hoog is. De pensioenen voor werkenden (hetgeen je opbouwt) en voor gepensioneerden (de uitkering) worden met 13,53% structureel verhoogd per 1 januari 2023. Dat is goed nieuws ten tijde van deze hoge inflatie.

Voor de werkenden betekent deze verhoging geen directe verbetering van je koopkracht, maar wel een flinke verbetering van je pensioenvermogen/opbouw. Belangrijk is dat jouw pensioen voldoende meegroeit met de stijgende prijzen om ervoor te zorgen dat jij straks voldoende koopkracht behoudt als je met pensioen gaat.

Voor de gepensioneerden betekent dit dat de pensioenuitkering per 1 januari a.s. met 13,53% wordt verhoogd.

Werkelijke inflatie

De eerlijkheid gebied te zeggen dat de inflatie, gemeten tussen oktober 2021 en oktober 2022, uitkwam op 16,8%. Maar dat neemt niet weg dat het pensioenfonds Rail & OV erin geslaagd is in de buurt van de inflatie uit te komen.

Niet elk pensioenfonds keert dezelfde pensioenindexering uit op de opbouw en de uitkeringen. De indexering die Pensioenfonds Rail & OV aan zijn gepensioneerden en deelnemers toekent, behoort tot de hoogste in Nederland.

Heb jij nog vragen, ga dan naar de website van Pensioenfonds Rail & OV.