Vakbonden en directie NS bespreken op initiatief FNV Spoor blamage treinstoring

3 april 2022 een zwarte dag voor reizigers en medewerkers NS

Door Redactie 26 april 2022

Naar aanleiding van de door FNV Spoor verstuurde open brief spraken wij op donderdag 21 april 2022 met de directie van NS. Ook de bestuurders van de andere vakbonden waren bij dit overleg aanwezig. NS werd vertegenwoordigd door Eelco van Asch (Directeur Operatie, lid van de Raad van Bestuur) en Richard Greve (Directeur HR & Organisatie).

Blamage treinstoring

FNV Spoor werd vertegenwoordigd door de kaderleden John Foxen (Machinist NSR Eindhoven), Ron Ebbelink (Operationeel Coördinator Transportbesturing Standplaats Eindhoven), Bert Verhaar (Netwerkontwikkeling en Ontwerp Utrecht) en Henri Janssen (bestuurder FNV Spoor).

Focus op reizigers volledig afwezig

Eelco van Asch begon met het uiteenzetten van de reden en het verloop van de ICT-storing. Het besluit om te stoppen met rijden is genomen op het OCCR door functionarissen binnen hun bevoegdheid. Uit het overleg maakten wij op dat de focus op reizigers volledig afwezig was. Onderzoek moet dit verder verduidelijken.

Onjuist besluit

Samen met de andere vakbonden hebben wij de directie duidelijk gemaakt dat het besluit de hele dienstregeling te staken volstrekt onjuist was. De communicatie voor het personeel was kwetsend. De bij herhaling genoemde reden om niet te rijden als gevolg van 'veiligheid' is hier een voorbeeld van. Enkele punten die we hebben ingebracht:

• Het opheffen van de Code Rood-tafel wordt niet begrepen.
  • Onze achterban begrijpt niet dat de vakmensen niet mochten pendelen. Zeker omdat andere vervoerders, NS Internationaal en het Leeg materiaal van NS wel reden. De frustratie was en is nog steeds groot.
  • FNV Spoor is bekend met een intern rapport over pendelen. De directie wil dit graag ontvangen. De directie geeft ook aan dat ze al veel suggesties heeft ontvangen.
  • Het lijkt erop dat bij de leiding van de bijsturing onjuist beeld heeft van de kennis en ervaring van uitvoering. Het eigen beeld lijkt leidend te zijn. Hierover hebben de vakbonden hun zorgen geuit.
  • We hebben aangegeven dat de uitvoering dag in dag uit en dus structureel mede bijdraagt aan het oplossen van onvolkomen-heden in het operationele proces.
  • Over een verontschuldiging naar het personeel wordt verwezen naar 'Inchecken met Marjan'.
  • Wat doet de directie afwachtend op de uitslag/en nabespreking van het COT onderzoek? Treinen blijven tot die tijd rijden en de systemen veranderen niet.

Gemaakte afspraken

We hebben de volgende afspraken gemaakt:

• Vakbonden worden gehoord en betrokken bij het onderzoek door onafhankelijk onderzoeksbureau Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement www.cot.nl
  • Het COT zal de oorzaak van de storingen, de diverse besluiten waaronder het staken van de dienstregeling en het niet toestaan van pendelen onderzoeken.
    FNV Spoor vaardigt kaderleden vanuit diverse disciplines/functies voor dit onderzoek af.
  • Het voorstel van FNV Spoor om bij de evaluatie niet alleen de centrale partijen, maar ook de decentrale afdelingen mee te nemen, wordt overgenomen. Decentraal moest men het beleid ook uitvoeren en liep men tegen de beperkingen van de centraal genomen besluiten aan.
  • FNV Spoor heeft aangegeven dat ook de werking van het crisismanagement op 3 april van NS onderzocht moet worden. Hoe NS met “geraakte” medewerkers is omgegaan, bleek afhankelijk van de standplaats en zelfs van de leidinggevende in functie.
  • Uiterlijk 1 juli 2022 dient dit onderzoek afgerond te worden en het rapport opgeleverd te worden.
  • Al eerder heeft NS op onze eis toegezegd, ruimhartig met declaraties van haar medewerkers om te zullen gaan.