Reactie NS op ultimatum FNV Spoor en andere bonden

Door Redactie 12 augustus 2022

Vrijdag 5 augustus heeft FNV Spoor een ultimatum naar NS verstuurd. Daarin stond dat NS binnen een week akkoord moest gaan met onze cao-eisen. Vrijdagmiddag 12 augustus hebben wij een reactie van NS ontvangen. Wij constateren dat NS niet tegemoet komt aan onze eisen zoals verwoord in onze ultimatum van 5 augustus. Helaas moeten we tot onze spijt concluderen dat we nog steeds uit onderhandeld zijn en dat we doorgaan met ons actietraject.

cao-nieuws NS

Hoe gaan we nu verder?

NS laat ons dus geen andere keuze dan het daadwerkelijk voorbereiden van acties en stakingen. Volgende week overleggen we samen met de andere bonden hoe we de acties vorm gaan geven en wanneer we hiermee starten. Wij blijven je op de hoogte houden van deze ontwikkelingen.

Wat zijn je rechten als je gaat staken?

Acties en stakingen op het spoor lijken dus onvermijdelijk geworden. Maar wat zijn eigenlijk je rechten als je gaat staken? Mag NS je verbieden te staken? En heb je recht op een stakingsuitkering als je staakt? We geven je het antwoord op de veelgestelde vragen.

Overlast onvermijdelijk

We hebben het in onze vorige nieuwsbrief al gezegd, maar we vinden het belangrijk om het te herhalen. Wij, en jullie ook, beseffen heel goed dat we gedurende de acties de reizigers raken. De overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers. We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt. Daardoor vraagt NS steeds meer van jullie flexibiliteit en ligt de werkdruk onverantwoord hoog. Door het tekort aan personeel vallen treinen uit en de sociale veiligheid staat ernstig onder druk. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren. Met ook goede afspraken over meer sociale en gezonde roosters. Alleen dan kan NS de vacatures weer gaan invullen en de leegloop verder tegenhouden. Daarmee wordt de dienstregeling voor de reizigers weer betrouwbaar en komt de service en sociale veiligheid weer op het eerdere hoge niveau.

Kaderleden van FNV Spoor uit heel het land, jullie collega's, zijn als actieleiders momenteel druk bezig met het voorbereiden van de acties. Binnenkort volgt meer informatie over het actietraject. Zodra wij jullie oproepen om in actie te komen, weten wij dat we op jullie kunnen rekenen.