Leden FNV Metaal kiezen voor collectiviteit en solidariteit

In nieuwe pensioenregeling

Door Redactie 16 maart 2023

FNV Metaal heeft de leden geraadpleegd over de aanpassingen van de huidige pensioenregeling aan het nieuwe pensioenstelsel (Wet Toekomt Pensioenen, WTP). De uitslag van de ledenraadpleging bepaalt onze voorstellen aan de werkgeversorganisaties in de Metaal voor de nieuwe pensioenregeling.

Leden FNV Metaal kiezen voor collectiviteit en solidariteit in nieuwe pensioenregeling Metaal

Wie zijn geraadpleegd?

Alle leden van FNV Metaal die deelnemen aan de pensioenfondsen PMT en PME zijn geraadpleegd. Zowel de werkenden als de gepensioneerden (voor zover geregistreerd als deelnemer aan deze fondsen). Ruim 9.000 mensen hebben deelgenomen, gelijk verdeeld over PMT en PME. In februari zijn 10 voorlichtingsbijeenkomsten gehouden verspreid over het land voor toelichting op de vragen.

Wat is de uitslag?

• Een meerderheid wil het huidige ambitieniveau en de huidige premie handhaven; een grote minderheid wenst verbetering van de regeling, ook als hiervoor meer premie nodig is.
  • Er is een zeer duidelijke voorkeur voor het delen van risico’s, solidariteit en collectieve beleggingen door experts boven eigen potjes zonder risicodeling en boven individuele beleggingskeuzes.
  • Driekwart van de leden wil dat de oude rechten worden ingevaren in één nieuwe regeling. Onder gepensioneerden geldt dit nog sterker dan onder werkenden.

Geen grote verschillen tussen groepen

Opvallend is dat er geen wezenlijke verschillen zijn tussen de diverse groepen. Dat geldt voor werkenden en gepensioneerden, jongeren en ouderen, maar ook voor deelnemers van PMT en PME. In 2015 is afgesproken dat de regelingen van beide grote metaalfondsen zoveel mogelijk gelijk werden gemaakt en gelijk zouden blijven. Deze wens blijft ook sterk bij het ontwerp van de nieuwe regeling.

Hoe verder?

De uitslag van de ledenraadpleging bepaalt de voorstellen die FNV Metaal doet aan de werkgeversorganisaties in de Metaal. Download hieronder de voorstellenbrieven aan de werkgevers:

Ook de werkgevers stemmen af met hun achterban. Download hieronder de voorstellenbrieven van de werkgevers aan ons:

Als er een resultaat wordt bereikt in de onderhandelingen leggen we dit ook ter stemming aan de leden van FNV Metaal voor.

Meer informatie over de nieuwe pensioenregeling Metaal

Maak collega’s lid

Zonder sterke vakbond geen goed pensioen. Nodig collega’s uit om ook lid te worden, zodat ze onze inzet steunen, goed worden geïnformeerd en ook een stem krijgen.

Nodig je collega uit