Pensioenoverleg in de Metaal en Techniek flink op weg

Door Redactie 3 november 2023

Op 30 oktober vervolgde FNV Metaal het pensioenoverleg met de werkgevers in de Metaal en Techniek. Met een blik op de voorstellen die onze leden van FNV Metaal hebben opgesteld, lijkt een goed resultaat te kunnen worden bereikt.

Voor wie?

De nieuwe pensioenregeling geldt voor alle deelnemers:

• Werkenden in de Metaal & Techniek (inclusief Motorvoertuigen­ en Tweewielerbedrijven en Tankstations en Wasbedrijven) die premie voor hun latere pensioen inleggen en pensioen opbouwen.
  • Werkenden die onze sector hebben verlaten maar nog wel pensioenaanspraken hebben staan in de metaalfondsen (in pensioentermen: ‘slapers’).
  • Gepensioneerden die een uitkering krijgen van Pensioenfonds Metaal & Techniek (PMT)

Resultaat in zicht

Graag zouden we de resultaten snel aan onze leden voorleggen. Maar het knelpunt is dat alles waarover we in september en oktober overleg over hebben gevoerd, moet worden doorgerekend. Waarom? Omdat we ons ervan willen verzekeren dat het voor iedereen goed gaat uitpakken en dat er geen ongewenste verschillen ontstaan in de overgang naar het nieuwe stelsel.

Transitieplan

Dat geheel moet worden gebundeld in een transitieplan. Een overzicht met alle afspraken, onderliggende berekeningen en onderbouwing van keuzes. Pas dan kunnen we het resultaat aan onze leden voorleggen.

Compensatie afschaffing van doorsnee opbouw

Daarbij is cruciaal dat we voorkomen dat groepen benadeeld worden door de afschaffing van de doorsnee opbouw en de overgang naar een systeem van storting van de eigen premies plus rendementen in een persoonlijk pensioenvermogen.

Bescherming (bijna) ingegane uitkeringen

Nog zo’n punt van rekensommen is de wens dat we met de solidariteitsreserve niet alleen de pensioenuitkering willen beschermen tegen verlagingen in tijden van slechte rendementen, maar ook de verwachte pensioenuitkeringen voor mensen in hun laatste jaren voor pensioen. In de onderhandelingen zijn we het eens over dit doel, maar het vereist veel techniek en cijfers om dat goed te regelen.

Vervolg

Op 9 november komen we weer bijeen. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.