Eerder stoppen met werken moet mogelijk blijven in de metaal

FNV zet zich in om de regeling voort te zetten

Door Redactie 10 november 2023

De FNV zet zich in om de regeling 'Eerder stoppen met werken' voort te zetten en te verbeteren. Die regeling staat bekend als RVU (Regeling Vervroegd Uittreden). Het maakt deel uit van het Pensioenakkoord en loopt af in 2025. Doen we niks, dan eindigen de huidige RVU-regelingen, ook in de Metaal. En verdwijnt de mogelijkheid voor iedereen met zwaar werk om eerder te stoppen. Dat is onacceptabel.

Een permanente regeling

De FNV wil dat de regeling voor eerder stoppen een permanente regeling wordt. Want ook na 2025 zal er zwaar werk blijven. De RVU-regeling is er gekomen omdat voor veel mensen met zwaar werk de steeds hogere AOW-leeftijd te ver weg is. Die is vanaf 2024 inmiddels 67 jaar en gaat vanaf 2028 naar 67 jaar en 3 maanden.

Veel mensen met zwaar werk halen dat niet of hebben tegen die tijd al gezondheidsklachten. Daarom moeten ze eerder kunnen stoppen met werken. De FNV wil dat de regeling blijft, zodat ook mensen die nu nog wat jonger zijn en zwaar werk doen, weten dat ze 3 jaar voor hun AOW kunnen stoppen. Ook na 2025. Mensen geboren vanaf 1961 dreigen nu de boot te missen.

Hogere uitkering

Daarnaast wil de FNV het bedrag verhogen waar mensen recht op hebben als ze eerder stoppen. Het huidige maximale bedrag is gelijk aan een netto AOW-uitkering. Omgerekend naar een bruto bedrag is dat zo’n € 24.000 per jaar. Als aan een werknemer meer betaald wordt, volgt er een fiscale boete voor de werkgever.

Waar komt dat bedrag vandaan?

Die € 24.000 bruto geldt voor 2023. Het wordt elk jaar aangepast aan de AOW-verhoging. In het pensioenakkoord van 2019 wisten we te bereiken dat er voorlopig geen boete meer is op een uitkering die gelijk is aan de netto AOW-uitkering.

Dat is € 24.000 bruto. In feite maakten we het dus mogelijk om aan de cao-tafel een soort sector-AOW te regelen: 3 jaar voor de algemene AOW-datum uittreden met hetzelfde netto bedrag als de AOW. Maar dit bedrag is voor heel veel mensen onvoldoende om te kunnen rondkomen. Terwijl ze eigenlijk wel eerder zouden willen stoppen vanwege het zware werk.

Bedrag moet omhoog

De werknemer kan besluiten om een stukje van zijn opgebouwde pensioen eerder in te laten gaan, als aanvulling op de RVU-uitkering. Daar is nu veel minder voor nodig dan toen er nog geen RVU-regeling bestond. Want toen had je zonder RVU-uitkering bij eerder stoppen veel meer geld nodig uit je pensioen om voldoende inkomen te hebben bij eerder uittreden. Maar toch is ook dit voor veel werknemers een probleem, want:

• In veel gevallen is het pensioen al geen vetpot. Laat staan als dit lager wordt doordat je een stukje pensioen al gebruikt om eerder te stoppen.
  • Bovendien wordt die pensioenpot niet meer gevuld in de jaren dat je eerder stopt. Dus wordt de pensioenuitkering lager dan als je 3 jaar zou kunnen en willen doorwerken.

Kortom: het bedrag moet omhoog om het voor meer mensen met zwaar werk mogelijk te maken om eerder te stoppen.

Afspraken aan de cao-tafel

De te lage RVU-uitkering zorgt voor een beperkte deelname aan de regelingen. Terwijl de behoefte om eerder te stoppen er wel is. Hoe die hogere uitkering betaald moet worden? Daarover kunnen we volgens de FNV prima afspraken maken aan de cao-tafel.

In de Metaal zijn in alle grote sector-cao’s afspraken gemaakt. In de cao Motorvoertuigen en Tweewielers, de cao Metalektro en de cao Metaal en Techniek. Die regelingen willen we behouden en kunnen verbeteren. Als de RVU-regelingen na 2025 niet meer mogelijk zijn, dan wordt eerder uittreden onbetaalbaar voor de werknemers met zwaar werk.

Zwaar werk

Tot slot vindt de FNV dat de RVU-regeling gericht moet zijn op mensen die zwaar werk doen. De discussie over wat zwaar werk is en wat geen of wat minder zwaar werk is, kan het best gevoerd worden aan de cao-tafel. Daar zitten mensen die het werk van de werknemers onder die cao kennen.

Cao-partijen kunnen maatwerk leveren door in de cao-criteria op te nemen in welke mate sprake is van zwaar werk. Er zijn al volop goede voorbeelden van cao’s waarin criteria zijn opgesteld voor het onderscheiden van zwaar werk.

We zien dat veel werkgevers het met ons eens zijn en vinden dat er een oplossing voor de mensen met zware beroepen moet komen. We zullen samen met onze leden de komende tijd bij individuele werkgevers aankloppen en ze vragen hun stem te laten horen.

Klaar voor de strijd

De onderhandelingen moeten eind november tot een deal leiden, omdat wij anders actie gaan voeren. Want er moet een eerlijke oplossing komen voor mensen met zwaar werk, die de AOW-streep niet of nauwelijks halen. En snel, anders staan die werknemers straks met lege handen!